maandag 6 juli 2020

Joker, Todd Philips. 2019.

Filmposter
Ik ben een bewonderaar van Joaquim Phoenix. Zie The Master, onder regie van Paul Thomas Anderson, 
Phoenix in zijn rol van Freddie Quell. De Master is Philip Seymour Hoffman. 
Als Johny Cash, in Walk the line, 2005, van James Mangold.
Joaquim Phoenix als zichzelf; terug op gewicht......
Hier als de skinny Joker.
De film wekte in eerste instantie mijn weerzin op. Het geweld vond ik verschrikkelijk, en ik ergerde me aan het koketteren van Phoenix met zijn magere lijf. Vooral de scene hierboven, het dansen, beoordeelde ik in eerste instantie als aanstellerig.

Soms moet je je mening herzien, en dat gebeurde met mijn mening. The Joker staat natuurlijk in een traditie, denk aan Heath Ledger en aan Jack Nicholson (de laatste heb ik nooit gezien.)
Heath Ledger, helaas te jong gestorven, in The Dark Knight, Christopher Nolan, 2008.
In het blog van mijn dochter, Joker, werd ik gewezen op die traditie, Gotham hoort daarin, en ándere Jokers.... Haar blog verfriste mijn kijk. 
De oorsprong van de talloze Jokers ligt in de comic-serie Batman. Elke Joker heeft zijn eigen akelige karakter, wat mij betreft staat dat van The Dark Knight nog altijd zeer hoog genoteerd! 
Déze Joker-film onthult, 'hoe het zo gekomen is' . Dat is verontrustend, precies waarom de film me tegenstond. Hij heeft een verknipte moeder, lijdt onder de armoede, ervaart een sterk verdeelde wereld (rijk tegenover arm), wordt gepest, heeft allerlei geestelijke kwalen (onder andere de vreselijke lach, die staat voor het uiten van zijn ellende) - maar hij krijgt geen medische  hulp meer, daar is geen geld meer voor, droomt van een vader die zijn vader niet is...  
Het Wayne-imperium, de rijkdom waarvan hij droomt, de vader die hij niet heeft. 
Er is gezegd, dat de film gevaarlijk zou zijn, omdat hij tot geweld zou kunnen aanzetten. Ik zie een gelijkenis met de gestoorde figuren die in het rond schieten in Amerika (en elders op de wereld, maar vooral in Amerika). Dat is dan waarschijnlijk toch de reden dat ik de film wél geslaagd moet noemen, als een groot probleem zo duidelijk, zo artistiek ook, wordt blootgelegd.
Wat me echter het allermeest overtuigde van de waarde van de film, was de muziek. Ik reageer laat op soundtracks, ik moet er altjd afzonderlijk aandacht aan besteden. Ik zag, dat de componist Hildur Guðnadóttir was: de vrouw die ook de muziek maakte voor de serie Chernobyl. Ik bekeek en beluisterde onderstaande track..... En was nu helemaal om!
Citaat van Film Vandaag
De hele film is gevuld met een ijzige sfeer. Je voelt dat er naar een climax in Gotham City wordt toegewerkt. Naast het donkere Gotham is de muziek van componist Hildur Guðnadóttir, die we onder meer kennen van de muziek van HBO-serie Chernobyl, hier een zeer belangrijk onderdeel van. De continue spanningsopbouw vanuit de muziek houdt de sfeer zeer goed vast.
Deze foto roept de ongelooflijke eenzaamheid van de Joker op 
Regisseur Todd Philips.
Trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten