woensdag 11 november 2020

Brokeback Mountain, Film, Ang Lee, 2005.

Filmposter.
Deze film is om een heleboel redenen interessant: 
Hij zit vol met de prachtigste natuurbeelden van dit gebied in Amerika. De bergen, de rivieren, de sneeuw, en de enorme schaapskuddes. De schapen krioelen als mieren, prachtig!
Ik kon niet echt duidelijke natuurbeelden vinden. 
Een tweede reden - voor mij de belangrijkste - is de ontroerende en aangrijpende thematiek. Het verhaal begint in 1963, het speelt zich dus af tijdens mijn leven. De liefde tussen twee mannen mag niet bestaan, van alle kanten wordt die tegengewerkt: zie de werkgever die de mannen bespiedt en hen vol achterdocht en minachting bekijkt en behandelt; de schoonvader van Jack Twist die hem vernedert waar hij kan;  de vader van Ennis de la Mar, een vreselijke homo-hater; de vader van Jack Twist die zijn zoon een dwaas vindt. 
Een volgend punt dat heel authentiek overkomt met alle pijn van dien, is hoe pijnlijk duidelijk de psychologie hier werkt. De jeugd van Ennis de la Mar - gespeeld door Heath Ledger - heeft hem wel zó diepgaand beïnvloed, dat hij ook nooit meer de moed kan vinden zó te leven als zijn eigen hart hem ingeeft.
 
Huwelijk Ennis de la Mar. Zij ziet hoe haar man en Jack Twist elkaar heftig zoenen; voor haar verschrikkelijk natuurlijk. 
Ze krijgen twee kinderen; het huwelijk strandt.
Hij heeft als kind gezien hoe een buurman-homo vermoord en gemarteld in de sloot lag; hij vermoedt zelfs dat het zijn eigen vader was die hieraan schuldig was. Daarbij zijn ook nog eens de idealen van thuis hem ingestampt, die hem ook beletten een ander soort leven te kiezen: hij moet geld verdienen en zijn gezin onderhouden. Ik zag Ennis als de hoofdpersoon van de film - meer dan ik dat de eerste keer deed. Een heel tragische figuur.
 
Beide mannen ontmoeten elkaar sporadisch, alles moet in het geheim. Hier zien we Ennis'dochters op de achtergrond in de auto. 
Een volgende reden is de regisseur Ang Lee: ik ben fan van hem!
Ang lee, geboren 1954. Maakte ook de prachtige film Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)
Nog weer een reden is de grondslag van de film: een verhaal van Annie Proulx. 
 
Boekomslag
Ik heb het nog niet gelezen, maar ga dit zeker doen, omdat het me zeer aanlokt. Misschien wel te meer, omdat 'dat akelige Amerika'- het nare, rechts-denkende, racistische, puur-heterodenkende Amerika, hier geplaatst wordt tegenover het 'echte', 'voelende', in mijn ogen authentiekere Amerikaat. 
Een laatste reden om deze film in mijn hart te sluiten zijn de acteurs. Jack Gyllenhaal vind ik groots, onlangs nog in The Enemy. Heath Ledger ken ik als Dark Knight: een glansrol, geweldig! Zeer betreurenswaardig dat hij niet meer leeft...
.
Heath Ledger en Jake Gyllenhaal als zichzelf






Trailer; let ook op de prachtige filmmuziek, gitaar, van Gustavo Santaolalla. 
Kananaskis Country in Alberta, Canada.
Citaat uit De Standaard: 
Een van de meest beklijvende kenmerken van Brokeback Mountain is zijn achtergrond met het sublieme landschap van de Rocky Mountains. Hoewel de originele novelle van Annie Proulx zich afspeelt in de Amerikaanse staten Wyoming en Montana, werd de film grotendeels opgenomen in het Canadese gedeelte van de Rocky Mountains, meer bepaald in het onbekende Kananaskis Country in Alberta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten