Hoes
De zoveelste film in de serie van Hitchcocks die herhaald worden. Rear Window, letterlijk achterraam, omdat het raam van James Stewart uitkijkt op het hofje achter zijn appartement.
Zo herinner ik me vooral Hitchcock op de zaterdagavond. Spannend!
Tekening van L.B. Jefferies en Lisa Fremont.
Fotograaf Jefferies heeft weinig meer omhanden, nu hij met een gebroken been in een rolstoel zit. Hij heeft een prachtige vriendin, Lisa Fremont, die maar wat graag met hem wil trouwen (in meer films van Hitchcock zijn de vrouwen trouwlustig, de mannen afhoudend), en hem gezelschap houdt. Het enige waar zij zich druk om maakt is om mooie kleren, spullen, luxe eten enzovoorts. De kloof tussen hun tweeën wordt gedicht, als Jeff dingen ziet bij een van zijn buren, die volgens hem betekenen dat daar een moord gepleegd is. Zij gaat mee in zijn denkbeelden, met dure wijde petticoat en al gaat ze voor hem op pad, klimt langs de regenpijp, over het balkon, en spioneert in het tegenoverliggende appartement. Een bevriende detective, Tom Doyle, ontkent in alle toonaarden dat de betreffende buurman (Thorwald, een rol van Raymond Burr - de vroegere Perry Mason) iets op zijn kerfstok heeft. Maar Jeff en Lisa komen langzaam maar zeker achter de waarheid. De vent heeft zijn vrouw vermoord, in stukken gezaagd en in mootjes in koffers naar buiten gesleept.
James Stewart en Grace Kelly
Grace
Zij en hij weer, zij in een outfit van Edith Head, die alle kostuums in de Hitchcock-films verzorgde. Echt prachtig!
Hier ligt Jeff nog met één been in het gips. Aan het eind (een echt Hitchcock-grapje) zijn beide benen begipst.
De telelens komt goed van pas.
Vanuit dit raam heeft Jeff uitzicht op Miss Lonelyheart, Miss Torso (balletdanseres), een songwriter (met elke avond feestjes), een beeldhouwster, en een pas getrouwd koppel.
Hier leeft het hondje nog. Maar het weet te veel en wordt vermoord.
Lisa wijst 'onopvallend' naar de trouwring die ze gevonden heeft.
Doorkijkje naar de straat.
Trailer
Best een leuke film om nu eens helemaal te zien. Maar eigenlijk viel hij ons in zoverre wat tegen, dat al het geïnterpreteer van Jeff en Lisa ook daadwerkelijk zo uitkwam als zij het zich voorstelden. Ik kon de gedachte niet onderdrukken dat het nog wel eens heel anders in elkaar zou kunnen zitten. Maar nee, met al hun gegluur en hineininterpretieren kregen ze in alles gelijk.
Opvallend vond ik, hoe Jeff zich redde uit een penibele situatie, oog in oog met de moordenaar: hij liet een paar keer zijn flitslamp afgaan. Zo'n ouderwets ding, dat de hele boel in lichterlaaie zet. Dat alarmeerde de buren. Jeff viel wel uit het raam, maar werd opgevangen. Brak een tweede been, maar behield het leven.
Nog even die allermooiste outfit...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten