vrijdag 23 december 2022

Ik blijf van hem dromen, bloemlezing, Jan de Bas, 2019.

Ik bespreek uit deze bloemlezing alleen één gedichtje: 

"Schaapachtig zit je daar op moeders schoot
Onnozel staar je in de verte, bloot
oud ventje, stijf, vroegwijs en primitief
Lelijk zoontje van God, ik heb je lief."

Dit gedicht komt uit de bundel van Jan de Bas Ik blijf van hem dromen. Het werd aangehaald in de column van Stevo Akkerman uit de Trouw van vrijdag 23-12-22.
Het is van Hans Werkman, de titel is Agnus Dei, en Werkman baseerde het op een schilderij uit 1490. 
Geertgen tot Sint Jans, circa 1490. 'The Glorification of the Virgin Mary'. 

Uit DBNL haalde ik deze informatie; bovendien las ik daar dit:
"Naar het schijnt noemt Hans Werkman zichzelf een zondagsdichter, maar die kwalificatie gaat niet op voor deze deelverzameling. De titel is een gebed: ‘Eeuwige, aan wie ik twijfel, stel mij vast.’ Bij het altaarpaneel van Geertgen tot Sint Jans (ca. 1490) in het Rijksmuseum schreef Werkman een Agnus Deï."

Overigens las ik dat het werk onderdeel is van de collectie van Boymans, niet van het Rijksmuseum. 
Hans Werkman, geboren 1939
te Uithuizermeeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten