Filmposter
De film is naar dit boek, Tony & Susan, van Austin Wright.
Austin Wright, Amerikaans auteur, 1922-2003
Geweldig spannende, goede film!
Jake Kyllenhaal
Jake Gyllenhaal (geboren 1980) bewonder ik, hij speelt in deze film zowel Edward Sheffield als Tony Hastings. Zijn tegenspeelster is Amy Adams, die de rol speelt van Susan Morrow.
Hierboven drie foto's van Amy Adams. Een heel mooie vrouw, met mooie ogen. Ze komt in verschillende gedaantes voor, als liefhebbende jonge vrouw, als perfectionistische museumdirecteur, als bedrogen vrouw.
Hier als jonge geliefde van Edward.
De film heeft een aantal verhaallijnen. Susan is een bobo in de kunstwereld, en krijgt op een dag een manuscript van haar ex Edward toegestuurd. Terwijl zij het verhaal leest, beleven wij het mee.
Gruwelijk verhaal van een overval die eindigt in een dubbele verkrachting en moord.
De overval vindt plaats op een verlaten highway in Texas, vader Tony, zijn vrouw Susan en hun dochter worden van de weg gereden en lastig gevallen door een stelletje psychopaten.
Die ontvoeren vrouw en dochter, en terwijl vader apart óók ontvoerd wordt, en wanhopig naar hen op zoek is, worden beide vrouwen door de misdadigers verkracht en vermoord..
De man ontmoet Bobby Andes, een politieman. Aanvankelijk lijkt die Tony niet te geloven, maar ze vinden al gauw de lijken van bedie vrouwen. Bobby slaat om. Hij is terminaal ziek, en wil niets anders dan gerechtigheid voor Tony. Wat het hem kost kan hem niet meer schelen.
Michael Shannon, als Bobby Andes.
Maar de wet werkt niet mee, de verdachten gaan vrijgelaten worden.
Dit is de eerste misdadiger die in de greep komt van Andes.
De politieman neemt Tony met zich mee, om de daders zelf te straffen. Tony wil wraak. (We hebben Susan, in de andere verhaallijn, al een keer voor een poster zien staan in het museum, waar groot REVENGE op stond.) Bobby beschouwt dit als een noodzakelijke daad omwille van de gerechtigheid.
Tony wordt door de criminelen weer voor 'zwak' uitgemaakt... Precies de diskwalifiacatie die Edward moest aanhoren van Susan en haar moeder. Hij durft niet te schieten, zeggen zijn kwelgeesten.
Het pakt anders uit. De een wordt zogenaamd gedood op de vlucht door Bobby; de ander sterft door een kogel van Tony, maar Tony zelf krijgt eerst zo'n klap van de misdadiger, dat hij het ook niet overleeft.
Tot zover de verhaallijn uit het manuscript.
De andere verhaallijn is die van de mislukte relatie van de jonge Edward en Susan.
Susans moeder, haar woorden vergiftigen de relatie van Edward en Susan.
Haar moeder vindt Edward te zwak, en hij voldoet niet aan de standaard van wat in haar ogen een geslaagd leven heet. Susan wordt toch door dei woorden beïnvloed, en gaat er op een zeker moment met haar knappe buurman vandoor. Deze knapperd voldoet wel aan Mama's eisen. Susan laat zich aborteren van het kind van Edward. In haar huwelijk met die tweede man ontwikkelt Susan zich tot een geweldige hotemetoot in de museumwereld. Ze is één en al begrip voor haar man, ook als die haar steeds vaker alleen laat. Het blijkt dat hij haar ook op zijn zakenreizen bedriegt.
Alle begrip voor een man die weinig voor haar overheeft.
Het lezen van het manuscript brengt Susan haar eerste liefde weer terug in de geest. Edward en zij plannen weer een keertje samen zijn, om het manuscript te bespreken. Susan doft zich mooi op, en wacht in een duur restaurant. We zien haar daar, whiskey drinkend, tevergeefs wachten op de komst van Edward.
Slot van de film Een wraak die ook bij mij hard aankwam.
De film heeft een merkwaardig begin: we zien heel lang beelden van naakte, extreem dikke, dansende vrouwen. Op deze foto kun je nog een glimp zien van de vrouwen, die daar uitgevloerd liggen.
Je kunt filosoferen wat de betekenis is van die nogal schokkende beelden. Ik meen, dat ze de decadentie lieten zien van Susans kunst/museumwereld. Er komt nog een ander shot voor, van een met pijlen doorboord karkas van een dier. De vrouwen zeggen wellicht iets over het verval van Susan, die met haar levenskeuze haar echte liefde voorgoed verloren heeft.
Er spelen méér thema's in beide verhaallijnen: ik noemde al REVENGE; verder de dood van de dochter in het manuscript, tegenover de abortus van het kind van Edward; de zogenaamde zwakte van zowel Edward als Tony; de nachtdieren.
Tom Ford, oorspronkelijk mode-ontwerper.
En nog één keer mijn held....
Dan nog even de titel: Nocturnal Animal werd als koosnaam gebezigd door Edward tegenover zijn vrouw, omdat ze zo slecht sliep. Uiteraard is de titel ook van toepassing op de psychopaten die het gezin in de nacht overvallen. Dat er dus eenzelfde naam gebruikt wordt voor de trouweloze Susan als voor de griezels, geeft over háár rol te denken.Tony sterft, in het manuscript. Dat komt overeen met het einde van de liefde Susan en Edward, hij daagt niet op, expres niet, na het maken van een afspraak.
Trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten