Na de BBC-docudrama over Dunkirk, moest ik natuurlijk ook nog de film van 2017 van Christopher Nolan zien. Ik was niet teleurgesteld, integendeel!
DVD-hoes
Regisseur Christopher Nolan.
Iemand had me verteld, dat hij de film mooi vond, maar niet 'historisch' genoeg: hij had liever een documentaire gezien. Nu heb ik zoals gezegd die BBC-docudrama gezien gezien - die natuurlijk wel deels nagespeeld was, maar wel histroisch juiste informatie gaf.
Deze film raakte me veel meer. Het hielp wel, dat ik de belangrijkste feiten uit de geschiedenis al kende. Maar deze film maakte emoties bij me los, wat ik niet had bij de BBB-serie. Bovendien vielen mij overeenkomsten op tussen de beelden van de documentaire, en deze film.
Bij voorbeeld dit beeld, van de vele wachtende soldaten op het strand, die de oversteek naar thuis (Engeland) willen maken.
En zie deze twee foto's maar naast elkaar!
Mijn gevoel over de juistheid van de weergave werd helemaal weergegeven door het volgende commentaar, dat ik vond op de site Indiewire:
"Perhaps Nolan’s most impressive fan is historian and author Michael Korda, who called “Dunkirk” “very courageous,” “impressive,” and “absolutely wonderful.”
Korda, whose book on the battle of Dunkirk comes out in September, (...) what he thought of Nolan’s latest, and how his unique approach told the story much more accurately than most war films. (Such as “Saving Private Ryan,” which Korda called “a slightly artificial docudrama”). Korda attributes the film’s accuracy to Nolan’s minimal exposition and lack of central character or fictional story. “You get the experience of Dunkirk without the artificiality of scenes in which you see Winston Churchill talking to General Ismay. There are none of the usual cliches of war films in here,” he said.
Korda, whose book on the battle of Dunkirk comes out in September, (...) what he thought of Nolan’s latest, and how his unique approach told the story much more accurately than most war films. (Such as “Saving Private Ryan,” which Korda called “a slightly artificial docudrama”). Korda attributes the film’s accuracy to Nolan’s minimal exposition and lack of central character or fictional story. “You get the experience of Dunkirk without the artificiality of scenes in which you see Winston Churchill talking to General Ismay. There are none of the usual cliches of war films in here,” he said.
Links het boek van Michael Korda, uitgekomen in 2018; rechts wat geografische informatie.
While he appreciated the accuracy of Tom Hardy’s pilot character, Korda was most impressed with the visuals of the aerial sequences. “I’ve not seen aerial or photography of aerial fighting done that well ever before,” he said. “I also think his handling of the small boats is absolutely wonderful. You have a complete sense of what it was like to be in the English Channel with a 25-foot long motor boat going to Dunkirk.”
Tom Hardy als piloot Ferrier.
Om het belangrijkste nog even in mijn eigen woorden weer te geven: de film is excellent omdat er heel weinig wordt uitgelegd; er is geen bepaald centraal figuur, noch een fictioneel karakter. Geen enkele kunstmatigheid, zoals een nagespeelde Churchill, geen gebruikelijke oorlogsclichés. Hij waardeert de juistheid van het karakter van Tom Hardy als piloot, en was speciaal onder de indruk van de luchtgevechtsscnes. Ook hoe het met die kleine bootjes gaat, die het Kanaal oversteken vond hij geweldig.
Ik kan het helemaal beamen, de film kwam op mij zeer authentiek over, ondanks dat het nagespeeld was.
Rechts Kenneth Branagh
Filmopnamen. Een deel werd gedaan bij Urk.
Deze schipper vaart met zijn zoon en diens vriendje het Kanaal over. Een held zonder enig poeha.
Poster.
Achterzijde boek Michael Korda.
335.000 Britse soldaten werden gered. De film vertelt niets over de Franse soldaten.
De Nederlandse acteur Jochum ten Haaf speelde een piepklein rolletje in de film. Ten Haaf deed de stem van Vincent van Gogh in de animatiefilm Loving Vincent.
Trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten