'A lightweight portrait of a potentially heavy subject'
Hollywood Reporter.com
Opnieuw een IJslandse film, na Rams (Hrútar). Het grappige is, dat ik in IJslandse films al een paar keer dezelfde mensen terugzie. Hoofdpersoon in Fúsi bijvoorbeeld, Gunnar Jönsson, speelde ook een bijrol in Hrútar.
En zijn tegenspeelster in Fúsi, Sjöfn, gespeeld door Ilmur Kristjánsdóttir, kende ik al van de IJslandse serie Trapped (Ófærð), een spannende moordserie.
Name: Gunnar Jónsson
Character: Grímur, in de film Rams (Hrútar)
Ilmur Kristjánsdóttir, als politievrouw in Trapped
En hier als Sjöfn, in Fúsi.
Fúsi woont nog bij zijn moeder, die een minnaar heeft, en die haar veertigjare zoon samen met die man betuttelt.
Fúsi is ongelooflijk dik, en een sul. Hij is nog maagd, en het enige plezier dat hij heeft is spelen met soldaatjes en elektrische auto's. Hij speelt graag de Slag bij El Alamein na.
Zijn 8-jarige buurmeisje speelt met hem, maar mist meisjesspeeldgoed. Later zal haar vader hem beschuldigen van seksueel misbruik (hij heeft niet in de gaten dat 'het spelen van vadertje en moedertje' hele andere associaties oproept bij de politie dan het onschuldige kinderspel met de poppen van het meisje.)
Zij verdiept zich hier in het slagveld.
Fúsi werkt als bagage-afhandelaar op het vliegveld, waar hij verschrikkelijk gepest wordt door collega's. Hij zal hier nooit over klagen. Zijn moeder en haar vriend dwingen hem min of meer naar lijndansen te gaan. Hij pleegt wat passief verzet, maar komt daar op de drempel toch in contact met Sjöfn.
Sommige beelden van hem zijn diep troosteloos.
En altijd die IJslandse kou.
Er ontwikkelt zich een mooie relatie tussen die twee: ze vertelt hem van haar dromen, reizen, en haar liefde voor bloemen. Ze haalt hem over toch naar de dansles te blijven komen. Hij mag bij haar op visite komen.
Op dit moment in de film hoop je dat alles nog goed komt: hij is ook opeens veel losser, en hij heeft inmiddels een echte relatie met haar.
Maar op een dag weigert ze hem elke toegang, en als hij toch bij haar binnenkomt - hij tikt een ruitje in - blijkt ze in een diepe depressie te zitten. Hij vergeeft haar al haar leugentjes - ze werkt helemaal niet in een bloemenzaak, maar is vuilnisvrouw - en lapt haar weer op.
Hij is haast moederlijk voor haar.
Er ontbloeit geleidelijkaan een liefde tussen hen. Hij heeft alles voor haar over, knapt haar huisje op, koopt bloemen, kookt het eten, praat over haar droom van een eigen bloemenzaakje, neemt tijdelijk haar werk over, zodat ze haar baan niet verliest.
Zij komt er ook weer bovenop, en hij wil haar een vakantie cadeau doen naar Egypte, omdat dat een droom van haar is.
Weer terug in zijn eigen huis, met de nog dichte dozen.
Hij mag bij haar komen wonen, maar net als al zijn dozen zijn overgebracht, ziet ze ervan af, ze durft het niet aan. Onze goedzak koopt het lege pand voor haar, en knapt het op. Hij gooit de sleutel in haar brievenbus, en vertrekt in zijn eentje, met het vliegtuig, naar Egypte.
Fúsi, met zicht op de vliegtuigen, waarmee hij nu al jaren gewerkt heeft, maar nog nooit in heeft gereisd.
Gunnar, als 'chubby sexy man' (Pinterest.
Dagur Kári, regisseur; hij ontving de Nordic Council Film Prize voor deze film.
Trailer
Haar favoriete liedje is Islands in the stream, van Dolly Parton; hij houdt van Heavy Metal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten