zaterdag 16 februari 2019

Tinker Tailor Soldier Spy, Tomas Alfredson, 2011.

'Wie is de mol?'
Filmposter
Spring(touw)-liedje uit mijn jeugd.
De titel van deze film verwijst naar een aftelrijmpje in het Engels: 
Aftelrijmpje.
Dat is de reden waarom ik mijn Nederlandse 'equivalent' erbij heb gezet.
 
Boekomslag; enorm dik en complex boek (1974). 
De film is gemaakt naar het boek van John Le Carré, die overigens zelf over de verfilming zei:
(Ik weet niet zeker of deze uitspraak over dezelfde boekverfilming gaat.)
Het is een heel ingewikkeld spionageverhaal, handelend tijdens de Koude Oorlog, waarbij de ketellapper, kleermaker enzovoorts, bijnamen zijn voor spionnen. Ze zijn allemaal verdacht, omdat één van hen, behalve voor de Engelse spionagedienst (the Circus), ook werkt voor de Russen.

Eerlijk gezegd viel er voor mij geen touw aan vast te knopen. Het perspectief wisselt, en ik kreeg geen overzicht van de chronologie, noch de logica van de gebeurtenissen.
Volgens de kritieken is dat normaal, en hoeft dat ook niet. Het zou vooral gaan om de taal, en de onderlinge omgang bij de spionagedienst. 
De hoofdrolspeler, vertolker van Smiley, Gary Oldman, wordt enorm geroemd, en zou zijn personage weer heel anders uitbeelden dan Sir Alec Guinness in een eerdere versie van de film,  in 1979.

Ik zag wel een paar leuke foto's met uitleg van de personen. Ik neem die maar over, omdat dan tenminste duidelijk is wie wie is. 
Hoofdpersoon Smiley, door Gary Oldman. De SIS is de Secret Intelligence Service. 
Benedict Cumberbatch, eerder bekend als Sherlock Holmes. De opofferingen waarover gesproken wordt, is volgens mij een homoseksuele liefde (ik weet niet meer met wie) die afgebroken moet worden. 
Deze rol werd me helemaal niet duidelijk. 
Ik zie het nu. 

Jim maakt gebruik van dit joch, maar stoot hem weer ruw van zich af als hem dat beter uitkomt. 
'Soldier'
Colin Firth; 'the Tailor among the suspects.' 
'Poor man'; Hongaarse afkomst. 


Minnaar van Irina. 
John Hurt speelt Control, hoofd van het Circus. Heeft als eerste door dat er een mol is. 


De regie ligt bij Tomas Alfredson, bekend van de film Let the Right one in (vriendelijke vampierfilm).  'Hij  heeft niet méér nodig om een gevallen directeur te portretteren dan hem alleen in de regen de poort uit te laten lopen. Er is geen dialoog aan gewijd en er wordt niet op terug gekomen.'
Vervolgens: 
'Alle kleine elementen in de film hebben betekenis, maar het is geen raadsel dat je kan oplossen. De intriges zijn dermate ondoorzichtig en complex dat je alleen een deel van de werkelijkheid mee kan krijgen.'
Okay. Het ligt dus niet aan mij..... 
Regisseur Tomas Alfredson, Zweed.
De 'eigenlijk hoofdpersoon'  is The Circus. 'Alfredson (camera) vangt de essentie ervan met dat steeds terugkerende shot vanuit de kleine documentenlift die piepend van de ene verdieping naar de andere knarst: de spionagedienst als log, ouderwets en bureaucratisch instituut.'
Verder is het 'een acteerfeest', met 'briljante rollen' van voorop Gary Oldman (Smiley), verder Colin Firth, John Hurt.

Onder deze link: UITLEG, is na te zoeken hoe het komt dat bijna niemand de film snapt, en hem desondanks geweldig vindt.
Voor zover ik me erin verdiept heb, is het boek van Le Carré al erg complex, en heeft de film weer een andere structuur.
Ik geloof het meteen. Maar ik blijf afgehaakt.

Ik geef nog wat foto's uit de film:




Nogmaals de twee Smileys, nu op foto's. 
Trailer van de versie van 1979, die als tv-serie werd uitgezonden. 
Officiële Amerikaanse trailer versie 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten