zondag 11 oktober 2020

De Beentjes van Sint Hildegard, Johan Nijenhuis, 2020.

Filmposter
Erg leuke film voor de zaterdagavond. Gekeken via Picl, een leuke manier om recente films thuis te bekijken, voor een aardig bedrag (€ 4,99). Vooral een aanrader in coronatijd!
Er was al veel bekend over deze film, hij draait ook al even (ik geloof dat hij door de corona-crisis wat vertraagd is, of voor een tweede keer uitgebracht). Hoofdpersonen zijn Herman Finkers en Johanna ter Steege, de taal van de film is Twents. 
Hier het echtpaar; de arme man Jan werd gedwongen mee te gaan naar een high-tea, terwijl hij duidelijk te kennen gaf naar een oude stamkroeg te willen. 
Hier Jan met een van zijn kinderen (gespeeld door Daphne Bunskoek). 
Zijn schoonmoeder is al net zo'n regelaar als zijn vrouw; het huwelijk van zijn kinderen dreigt ook al helemaal mis te lopen vanwege dezelfde regelzucht van één der partners. 
Hier zit Jan in een verpleegtehuis. Het is een bokkensprong die hij maakt om te ontkomen aan al het geregel. 
Eerlijk gezegd is Finkers niet een fantastische acteur; ik vond zijn gezicht hier en daar wat star, het deed me vaak terugdenken aan zijn expressie op het toneel van zijn cabaret. Maar dit bezwaar viel ruimschoots weg tegen het erg leuke script, het plezier van de taal, en de enorm leuke vondsten die in de fil zitten. Ik heb genoten!
Zij: 'Heb je nu alles wat je nodig hebt?'
Hij: 'Dat weet jij beter als ik.'
Het einde van de film is ook leuk: Zo'n huwelijk, als hier uitgebeeld, is niet zomaar over, noch verbeterd. Leuk gedaan!
(Ik verklap niks, het is te leuk om de film voor je ogen te zien ontrollen!)
Regisseur Johan Nijenhuis. Bekend onder andere van GTST. 
Dit is de Tsjechische film (2016) waarop De Beentjes is gebaseerd.  Engelse titel: Tiger Theory. 
Geregisseerd door Radek Bajgar. 
De Abdij van de Benedictinessen in Eibingen bij Rüdesheim am Rhein in het bisdom Limburg. 
Hier lijkt de film even te eindigen, met een flinke schrik. 
Trailer - ik word weer helemaal vrolijk als ik hiernaar kijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten