Expositie in Hoorn van 40 schilderijen uit het Rijksmuseum, allemaal met het thema "water". Bekende en onbekende schilders, in het kader van de 'Reizende Tentoonstellingen'. Eerder werden werken uit het Rijks in andere musea geëposeerd met het onderwerp: Rembrandt in zwart/wit. Nu dan veertig werken met dít thema. De expositie komt onder andere nog naar Zutphen.
Ik vond het heel erg leuk om te zien, en geef hier graag mijn 'uittreksel' van de tentoonstelling: de werken die mij het meeste aanspraken.
Van de bekende namen noem ik: Mesdag, Mauve, Maris. Maar er waren ook enkele nieuwe ontdekkingen voor mij, zie mijn keuze hieronder:
Trekvaart, Anton Mauve (1838-1888)Ik vond het heel erg leuk om te zien, en geef hier graag mijn 'uittreksel' van de tentoonstelling: de werken die mij het meeste aanspraken.
Van de bekende namen noem ik: Mesdag, Mauve, Maris. Maar er waren ook enkele nieuwe ontdekkingen voor mij, zie mijn keuze hieronder:
Willem Roelofs (1822-1897), In 't Gein bij Abcoude,
Plas bij Loosdrecht, Willem Roelofs (1822-1897)
Ik kende Willem Roelofs nog niet. Hij geldt als een vernieuwer, en ontwikkelde zich van Romantisch Classisisme richting Haagse School.
Ik groeide op in de buurt van de Loosdrechtse plassen, en bewaar mooie herinneringen aan de plassen in dit gebied.
Landschap aan de vaart bij Hilversum, Johannes Gijsbertus Vogel (1828-1915)
Ik ben geboren in Bussum. Natuurlijk ken ik Hilversum niet zo als het hier geschilderd is, maar het raakt me wel.
Isaac Israëls (1865-1934; zoon van Jozef Israëls. Twee ezeltjes, voor vermaak aan het Scheveningse strand. Isaac werkte snel, en niet te lang, om de frisheid ervan af te laten stralen.
Isaac Israëls, Jonge vrouw, uitkijkend over zee; 1895-1900.
Schilderde het liefst buiten; "zijn palet was zonnig en licht."
Schepen op een onstuimige zee, Johannes Christianus Schotel. 1787 – 1838) Hij moest eigenlijk directeur van een textielbedrijf worden, zoals zijn vader, maar voelde meer voor schilderen, Hij trad in de voetsporen van de Marineschilders van de Gouden Eeuw, bijvoorbeeld Willem van de Velde.
Theodorus (Jan) Toorop,1858-1928; De Schelpenvisser. Het ging de schelpenvisser niet om consumptie van de schelpdieren, maar om de kalk. De schelpenvisser hier verkocht zijn schelpen aan boeren voor verharding van het erf. Toorop schilderde graag in Zeeland vanwege 'het bijzondere Zeeuwse licht', Jan Toorop ontwikkelde zich van impressionisme, via pointilisme naar symbolisme. Dit schilderij is van 1904.
Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), Scheveningse bommen voor anker, Mesdag was voorman van de Haagse School.
Tot 1903 moesten de vissers in Scheveningen het zonder haven doen, en wachtten op het strand op gunstig tij om uit te kunnen varen.
Kalme zee, Hendrik Willem Mesdag, 1860 - 1900
olieverf op doek, h 123,4cm × b 97,5cm × d 3,2cm
Anton Mauve (1838-1888), Het in zee brengen van een visserspink. Vincent van Gogh schreef bewonderend over het zware werk dat 'de knollen' afleverden.
Het Prinsenjacht en het Statenjacht verlaten Moerdijk met Karel II van Engeland aan boord, 1660, Willem van de Velde (I), 1660 - 1693
inkt op paneel, h 61cm × b 80cm
Tot nu toe heb ik alleen voorbeelden uit de 19e eeuw laten zien. Ik besluit met wat penschilderijen, zie bij voorbeeld het exemplaar boven. Dit is 17e eeuw, en misschien komt op de gedownloade afbeelding (met dank aan het Rijksmuseum) niet goed uit hoe prachtig alle lijntjes zichtbaar zijn. Ik geef de andere penschilderingen ook. Ze hingen apart, helemaal onderin het Westfries Museum in de kluis. Geweldig!
De scheepstimmerwerf der Admiraliteit van Amsterdam, Ludolf Bakhuysen, 1655 - 1660
inkt op paneel, h 38cm × b 69cm
Casper van den Bos, 1634-1656/1660; Scheepsverkeer voor de haven van Hoorn met een oorlogsfregat (De Grote Fortuyn?), een statenjacht van de admiraliteit en ander scheepsverkeer.
Deze foto is van mijzelf, ik kon hem niet terugvinden op internet.
Landschap met overtoom, anoniem, ca. 1660
olieverf op doek, h 119cm × b 169,1cm × d 3,5cm
Voor dit allerlaatste schilderij heb ik meer moeite moeten doen om het terug te vinden. Maar het is me gelukt, dank zij dit ARTIKEL IN DE NRC.
Storm op de Maas, Hendrick Martensz. Sorgh, 1668
olieverf op paneel, h 47,3cm × b 63cm × d 0,8cm
Dank zij dat artikel voeg ik dan ook nog graag dit pareltje toe: ook 17e eeuws, en dit keer een rivier, geen zee of plas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten