Poster
Deze film uit 1937 kreeg in de VPRO-gids maar liefst 5 sterren mee. Dat maakte me nieuwsgierig!
Welnu: eerlijk gezegd viel hij ons wat tegen. Heel houterig spel, echt 'toneelspelen', maar je vraagt je af wat er in die jaren nou helemaal aan Het Toneel te zien was, als men het hiermee moest doen.
Nee, we hebben de film braaf uitgekeken, maar vonden er niet veel aan.
Het verhaal gaat over een paar soldaten die tijdens de Eerste Wereldoorlog gevangen zijn genomen door de Duitsers. Ze vermaken zich met allerlei spelletjes, doen aan revue...
mannen als vrouwen, revue in krijgsgevangenschap
optreden
Heerlijk, een 'vrouw' te zien.
Maréchal, Boeldieu en Rosenthal, achter hen figuranten.
... een van hen deelt lekker eten uit omdat hij pakketjes heeft, en ze proberen keer op keer te ontsnappen. Wat mislukt.
Deze film heeft de weg bereid voor 2 andere grote films: The Great Escape, waarin de tunnel + het kwijt raken van het zand op dezelfde manier gebeuren. De andere is Casablanca, waarin ook The Marseillaise gezongen wordt om de Duitsers kwaad te maken.
Duitsers sarren.
Maar af en toe lijkt het wel een schoolreisje.
Toch is de film niet beroemd omdat hij navolging kreeg. Dat is hij wel om de grootse gedachte - ik baseer me op Roger Ebert - dat met de Eerste wereldoorlog er een einde kwam aan de zogenaamde gentleman's code. Immers, die oorlog was door juist die gentlemen begonnen, en daarmee verdween die code ook voorgoed. De 'commoners' namen het vanaf toen over. De gentlemen worden neergezet door Von Rauffenstein en Captain de Boeldieu. Beiden zijn aristocraat. De Duitser schiet de ander neer, zeer tegen zijn eigen zin. Maar de Fransman had immers beloofd dat hij niet ontsnappen zou.
Von Rauffenstein met zijn monocle en zijn stijve nek en rug schijnt beroemd te zijn, de sterfscene met hem en de gewonde Boeldieu idem dito. 'For a commoner, dying in a war is a tragedy. But for you and I it's a good way out,' zegt Van Rauffenstein.
Eric von Stroheim als Von Rauffenstein, Duits aristocraat. Von Stroheim was geen Duitser, ondanks zijn naam. Hij schijnt zijn Duitse zinnen 'als een schooljongen' ingestudeerd te hebben.
Ook al is het oorlog, je blijft een heer van stand
en musiceert, als het even kan.
De Duitse en de Franse heren samen.
Hier ook weer, het zijn net vrienden.
Daar was aan vooraf gegaan dat Maréchal en Rosenthal weg konden dank zij het offer van die Franse heer.
Hier ontkomen de twee 'commoners'.....
..... uit dit dikke en dik-bewaakte fort
De opponenten van de twee aristocraten zijn Maréchal, een gewone werkman (hij wordt gespeeld door Jean Gabin) en de Joodse bankier Rosenthal (Marcel Dalio). Dank zij de opoffering van Boeldieu weten zij te ontsnappen uit het onneembare fort Winterborn. Ze komen terecht bij een boerin en haar dochtertje, die hen een tijdje onderdak verleent.
Aardige boerin verleent schuilplaats
.... en wordt natuurlijk verliefd op Maréchal
Maar ze moeten toch echt weg.
Tenslotte ontkomen de twee naar Zwitserland, al denken ze wel weer snel opgeroepen te zullen worden voor dienst.
Laatste shot: ze zijn ontkomen.
Een leuk weetje is nog, dat de regisseur Jean Renoir de zoon is van de schilder Auguste Renoir.
Schilderij van Auguste Renoir
Trailer
Dit is Jean Renoir, maar ik weet niet op welke leeftijd. Hij is gestorven in 1979.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten