Hoes
Barbara (dokter Wolff) is een arts die verbannen is uit Oost-Berlijn, en nu in een provinciestad ergens in de buurt van de Baltische Zee in een ziekenhuis werkt. Haar chef is de arts André Reiser, en Barbara is wantrouwig tegenover hem. Is hij met opzet wreed als hij een patiënt een pleister afrukt? Schaduwt hij Barbara? We weten het niet. Zij blijkt een prima, gewetensvolle en vriendelijke arts. Ze beschermt bijvoorbeeld Stella, een meisje uit een werkkamp, die het daar niet meer uithoudt en Barbara's bescherming vraagt.
Intussen gebeuren er allerlei dingen die we niet voor 100% begrijpen, maar waarnaar we des te meer gaan raden. Zo rijdt Barbara regelmatig met de fiets naar een plek ergens in de natuur, waar een kruis staat. Daar begraaft ze pakjes met geld, en haalt daar weer wat anders (of ook geld?) op. Thuis verbergt ze die pakketjes, want de Stasi doet regelmatig invallen bij haar. Dan wordt ze gevisiteerd, en het hele huis wordt overhoop gehaald.
Haar chef André doet langzaamaan pogingen om haar dichter te benaderen. Barbara zoekt een evenwicht tussen vriendelijk contact, en voorzichtigheid, ze weet nog steeds niet of de man te vertrouwen is.
Ze blijkt ook een partner te hebben, die haar af en toe heimelijk opzoekt om met haar te vrijen.
Met hem besluit ze naar Denemarken te vluchten.
In het weekend dat ze daarvoor gepland hebben, is ze plotseling nodig voor een patiënt. Weet André dat, of is het toeval dat hij haar juist nu vraagt? Ze belooft hem dat ze komt.
Dan breekt eindelijk het moment van de bevrijding aan... Maar dan staat Stella bij haar op de stoep, ze is ontsnapt uit het werkkamp. Barbara neemt haar mee naar de plek waar Barbara met haar geliefde heeft afgesproken. Maar in plaats van zelf in het kleine bootje richting Denemarken plaats te nemen, laat Barbara Stella ontkomen. Ze fietst terug naar haar werk.
André intussen heeft zich moeten verzoenen met het ontkomen van Barbara, de Stasi-officier heeft hem gezegd dat hij overtuigd is dat ze niet terugkomt, haar flat is geheel open en verlaten.
Maar dan keert Barbara terug in het ziekenhuis. Tóch. De film besluit met de enorm blije blik in de ogen van André.
De film is mooi en spannend. Barbara is een mooie vrouw, haar gezicht intrigeert. Omdat ze in de gaten gehouden wordt, én omdat ze dingen doet die niet mogen in dat politieke tijdperk - het is 1980 - blijf je als kijker in spanning. En wat is precies de plaats van André? Hij behandelt de vrouw van de Stasi-officier, zij heeft terminale kanker.. Doet hij alleen maar zijn werk, of heeft hij daar in dat huis meer, ándere belangen? Hoe gaat het allemaal aflopen?
Het feit dat Barbara ervoor kiest haar patiëntje voor te laten gaan boven haar eigenbelang, maakt de film extra mooi. En verrassend.
De vergelijking dringt zich op tussen deze film en Das Leben der Anderen. Hoewel dat zeker ook een prachtige film is, geeft deze film mij een gevoel van grotere authenticiteit.
Barbara met Stella
Barbara met geliefde, klandestien.
Barbara met haar chef. Respektievelijk vertolkt door Nina Hoss en Ronald Zehrfeld
Barbare bij haar geheime plek voor de overdracht van geld.
De Stasi-officier bij haar thuis.
Dokter André Reiser.
Christian Petzold, de regisseur. Won een Gouden Beer in Berlijn, in 2012.
Trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten