zaterdag 25 april 2020

Het Zoutpad, Raynor Winn, 2019

Boekomslag, Nederlandse en Engelse uitgave
Laat ik het maar meteen bekennen: ik heb dit boek niet uitgelezen.... Ik werd een beetje moe van de ontberingen, van de kou, de honger, de armoede, de wind...
Ik werd er ook moe van te lezen over het prachtige landschap, en het niet te zien. Misschien was dat nog wel het belangrijkste. Ik kon me er niet goed een voorstelling bij maken.
De innerlijke ontwikkeling die zij doormaken vond ik natuurlijk heel indrukwekkend. Het was bewonderenswaardig wat ze deden: gewoon de ene voet voor de andere blijven zetten, met niets meer, geen enkel bezit, dan hun schamele tentje... . Geweldig dat de man, die ten slotte met een ernstige ziekte gediagnosticeerd was, vooruitging...
Oorspronkelijke titel: The Salt Path. Zie voor een lovende recensie TROUW.
Raynor Winn met haar echtgenoot Moth, en hond Monty. Foto van Jim Wileman/The Guardian
Dit is het pad dat ze liepen. Ze lieten zich leiden door het boek van Paddy Dillon.
Wandelgids van Paddy Dillon, hun houvast voor onderweg. 
Wat ik allemaal niet blog, is wel te vinden (inclusief spoiler alert) op DE SITE LEESERVARINGEN. 
Stukje van het pad. Er is heel veel van te vinden op internet.... En ik kan me voorstellen hoe indrukwekkend het moet zijn. De innerlijke ontwikkeling die het echtpaar meemaakt, als het ware gezouten worden, is natuurlijk prachtig. Al blijft het voor mij 'er van buiten tegenaan kijken'. 

Moth en Raynor. 
Info over het South West Coast Path, genomen van WANDELVROUW:
Het pad ligt in Groot-Brittannië, en omvat de gebieden: Somerset, Cornwall, Devon en Dorset, graafschappen in Zuidwest-Engeland.
De route, ook wel het SWCP genoemd, is een National Trail van 630 mile = 1014 km van Minehead naar Poole Harbour. Het volgt de zuidwestkust van Engeland. Het pad leent zich uitstekend om in gedeeltes te lopen.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad: Een goede wandelconditie is vereist vanwege het klimmen en dalen op de route. Het pad is grotendeels onverhard en er zijn af en toe stukjes waarbij hoogtevrees niet handig is.
Route markering: De route is prima gemarkeerd in beide richtingen. Je vindt markeringen met het nationale trail symbool ‘de eikel’ en aanvullende routewijzers.
Navigatie: Wandelgidsen, wandelkaarten en GPS-tracks.
Beste tijd: april, mei, juni, september en oktober zijn de mooiste maanden. In juli en augustus is het erg druk.
Westward Ho! Beach - Bideford, Devon
Een laatste plaatje. Ik vond de naam zo leuk: Westward Ho!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten