maandag 30 maart 2020

Gezondheid! Lëvi Weemoedt, 2019.

Boekomslag
We kregen dit boekje van schoonzus Trudy ter gelegenheid van Nieuwjaar. De hele familie zat bij elkaar die dag, en onder de kerstboom lag een stapeltje van dit boekje, voor elk van ons één. 
Nou is de titel Gezondheid! wel wat beladen  in onze familie, gezien een aantal sterfgevallen het afgelopen jaar. Daaronder de man van mijn schoonzus... Hoe trek je je aan je eigen haren omhoog uit het moeras?!
De gestorven edhtgenoot was een liefhebber van het 'light verse', in het bijzonder die van Daan Zonderland, van wie hij verzen uit het hoofd kon citeren. 

Onmiddellijk bladerend in het boekje, las ik voor: 

Goddelijke boodschap

'Lévi!', klonk het uit den hoge.
     'Ja Heer, ik luister!' riep ik snel.
'Zou ik even van jouw toilet     
               gebruik mogen maken? Dank je wel!'

Het nodigde de anderen ook meteen uit te citeren. 
Achterkant
Thuisgekomen vonden we een uitstekende bestemming voor dit boekje: we lazen het na het avondeten als antidotum voor het verschrikkelijke Quichot, van Salman Rushdie. (Zie voor dit boek mijn vorige blogpost.)
Ik ga niet meer citeren, het boekje is gemakkelijk te verkrijgen, en ik zou maar te veel verklappen..... 
Eén uitzondering maak ik: op een dag, de coronacrisis was nog maar net aan de gang, lazen we dit: 

Van treurnis en troost

Leven is zorg'lijk,
             geluk niet te koop
Liefde een zeepbel,
bleek is de hoop.

Trouw niet te vinden,
vriendschap een droom
Recht een illusie
eerlijkheid een fantoom.

Maar een broodje makreel
gaat er altijd in.
Een broodje makreel
geeft het leven weer zin. 
 
Weemoedt in 2019
Lévi Weemoedt, pseudoniem van Isaäck (Ies) Jacobus van Wijk (1948) is een Nederlandse schrijver en dichter.
'Een broodje makreel 
geeft het leven weer zin.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten