vrijdag 27 maart 2020

De Vuile Vijftien I - Trouw, 26 maart 2020.

Soms zijn lijstjes buitengewoon handig. De Vuile Vijftien: vijftien sectoren die bijna al het broeikasgas leveren
De informatie over de grootste vervuilers wordt verspreid over artikelenreeks van vier.

Hier komen de sectoren:

15: de sector handel: 4,2 megaton
14: de voedings- en genotsmiddelenindustrie: 5,2 megaton;
13: de veehouderij, de melkveebedrijven niet meegerekend: ook 5,2 megaton;
12: scheepsvervoer;  zeevaart buiten beschouwing gelaten; 7,1 megaton
11: de metaalindustrie, 7,8 megaton. Binnen deze sector is Tata Steel verantwoordelijk voor bijna alle uitstoot!
De continugietmachine. Tatasteel.
Eén megaton is ongeveer gelijk aan de boeikasuitstoot van 125.000 huishoudens. 

De cijfers van de scheepvaart zijn lastig: stilliggende zeeschepen in de havens worden meegeteld, alsook manoevrerende zeeschepen op Nederlandse bodem. Zeevaart op Nederlands continentaal plat ook. Internationale zeevaart valt niet onder het Klimaatakkoord! (En wordt daarom niet vermeld; zie opmerking beneden.)

Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP)
Het Continentaal Plat bestaat uit het gebied dat zich bevindt tussen de laagwaterlijn en een waterdiepte van 200 meter, maar maximaal 200 mijl uit de kust. Binnen de grenzen van het Continentaal Plat heeft een kuststaat het alleenrecht op exploitatie van bodemschatten, zowel op als in de bodem. In de praktijk gaat het vooral om olie, gas, zand en grind. 

Van de veehouderij is methaan een zeer sterk broeikasgas. 

De cijfers komen van het onderzoeksbureau CE Delft.
Van hun website:
CE Delft draagt met onafhankelijk onderzoek en advies bij aan een duurzame samenleving.
Wij zijn toonaangevend op het gebied van energie, transport en grondstoffen.
Met onze economische, technische en beleidsmatige expertise helpen we overheden, NGO’s en bedrijven structurele veranderingen te realiseren.
Al 40 jaar werken betrokken en kundige medewerkers bij CE Delft om deze missie waar te maken.

Wat voor mij in dit blog als een eenvoudige opgave begon, bleek eigenlijk veel lastiger: zie de opmerkingen bij de scheepvaart. 
Bovendien stel ik vast, dat de lijst gezien moet worden binnen het Klimaatakkoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten