vrijdag 11 oktober 2019

Het ravenklif, Ben Gadd, 2001 (2002)

Boekomslag; het boek is een vertaling door Ruud Rook, van het Canadese boek Raven's End
Na het boek DE RAAF, VAN LOUIS BEYENS heb ik me gestort op de vertaling van Raven's End, van de Canadese schrijver Ben Gadd. De vertaling is van Ruud Rook
Gadd (1946) won hier de prijs Best Canadian Rockies Book mee, het boek werd in zeker vijf talen vertaald.
Gadd studeerde aardwetenschapper, heeft EIGEN WEBSITE, waarop hij zich bekend maakt als Rockies naturalist, writer, interpretive guide, speaker, instructor & consultant, now retired. Gadd studeerde aardwetenschappen.
Bright Eyes, Ard Garfunkel; met beelden uit de film Watership Down
Het Ravenklif heet 'een waardige opvolger van Waterschapsheuvel' te zijn. Ik heb destijds 
Waterschapsheuvel van Richard Adams gelezen, én de film gezien. Het boek is van 1972, de film van 1979. 

Filmposter.
Waterschapsheuvel hoorde destijds tot mijn favorieten, en ook de film met het prachtige lied van Garfunkel ontroerde me zeer. Interessant gegeven: in dat jaar werd mijn dochter geboren, Bright Eyes koppelde ik helemaal aan mijn pasgeborene! (Ik nam haar mee naar de bioscoop, naar Waterschip Down, en voedde haar tijdens de film. Ongelukkig genoeg zat de speen niet goed op de fles, de melk droop in haar hals. Mijn baby huilde de hele bioscoopzaal bij elkaar. Ik moest op het kritieke moment - toen Bright Eyes weerklonk -met kind en al de zaal verlaten.)

Er zijn zeker overeenkomsten tussen dit boek over de raven, en dat andere over de konijnen, maar de kracht van Waterschapsheuvel was voor mij toch veel sterker. Omdat konijnen aaibaarder zijn dan raven? Of komt het omdat ik toen zoveel jonger was? Of hadden de film + de hit zo veel invloed?
Hoe het ook zij: Ravenklif is toch ook leuk om te lezen, vooral omdat het een beetje een verkapte les in het leven van de raven in de Canadese Rockies weergeeft. Ik vind het gedrag van de vogels mooi gezien, de vliegpatronen, het zoeken naar voedsel, het 'roesten', de trek naar een warmer gebied in de winter, het gevaar van lawines (en het voorkomen ervan), enzovoorts.
Canadese Rockies, bergketen
Het is aan de andere kant fictie, de raven hebben antropomorfe trekken: Colin C.C. (corvus corax) lijdt bij voorbeeld aan geheugenverlies, en de raven hebben een scheppingsverhaal ('eerst waren er de bomen; de bomen hadden de raven nodig omdat ze jeuk hadden, de raven moesten hen krabben'). We naderen hier gelijk nog weer een kant van het verhaal: een sterk mythische kant. Colin C.C. is niet alleen helderziend, hij blijkt aan het eind van het boek in een vorig leven een mens te zijn geweest. Hij maakt nu deel uit van een soort raven die beter en hoogstaander zijn dan de andere.
Enfin: ook hier treedt Gadd een beetje in de voetsporen van de traditie, die immers ook aan raven mythische eigenschappen toekende, zie nogmaals mijn blog DE RAAF, VAN LOUIS BEYENS.

De plaats van handeling is Mount Yamnuska, ten oosten van Banff; Banff, Alberta.
Yamnuska
Onder en boven nogmaals de Yamnuska, met bergbeklimmers. Je kunt je voorstellen dat hier in de spleten en op de richels raven huizen. 

Besneeuwde bergen, helderblauwe meren en groene bossen maken van Banff National Park een schitterende bestemming. Je kunt de mooiste bezienswaardigheden van het park via de Icefields en Bow Valley Parkways verkennen. Hoogtepunten zijn de felblauwe meren Moraine Lake en Lake Louise en de onstuimige Johnston Canyon.
Wakonda Buttress
Onder en boven: Ben Gadd
Ben Gadd heeft trouwens een enorme reputatie als kenner van de Rockies. 
Citaat van Gadd's site:
'The definitive guide to the Canadian Rockies, winner of national and international awards. Everything from bears to butterflies, rocks to ravens. Sections on hiking and biking, backpacking, mountaineering, back-country skiing, boating, human history.'
In dit boek geeft hij zijn memoires
Orogenous: betreft gebergte; het woordenboek vermeldt: orogeny, noun, pl. -·nies, the formation of mountains through structural disturbance of the earth's crust, esp. by folding and faulting; also called or·o·gen′esis
Nog wat ravenplaatjes: dode raaf.
Er is een hele website aan het boek gewijd: zie RAVENS' END READINGS. Bij elk deel staat een mooi plaatje. 
De indeling van het boek is: 
Deel een, Yamnuska
Deel twee Herfst,
Deel drie Winter
Deel vier Lente
Deel vijf Zomer

Drie foto's, bron: Ann Brokelman Photography
Gadd op een school. Het boek is zeer wel geschikt voor jong én oud. 

Raaf in de winter.
Filmpje Ben Gadd over dit boek. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten