zaterdag 19 oktober 2019

Das Literarischen Quartett, ZDF, 18 oktober jl.

Gisteravond ben ik min of meer bij toeval beland bij het programma van de ZDF, Das Literarische Quartett. Een discussieprogramma over literatuur. 
Nou hebben we in Nederland maar één boekenprogramma: VPRO Boeken op zondagmorgen, en dat gaat verdwijnen. Ik zat daarom met des te meer genoegen te kijken naar dit programma, waarin vier schrijvers aan het woord kwamen over vier boeken. Elk leek er één te hebben uitgekozen, dat hij of zij met verve in de etalage zette; iedereen had ook het boek van de anderen gelezen. Het gaf een heel divers beeld van wat mensen van elk boek vonden. 
Ik stel eerst even de deelnemers aan de discussie voor: 
Sibylle Berg; gast voor deze uitzending. 
Christine Westermann, vaste moderator. 
Thea Dorn, ook vaste medewerker.
Volker Weidermann, gastheer.
Alle vier personen zijn zelf schrijver, en/of journalistiek werkzaam. 
Ik ga niet elk boek behandelen, want ik ken de boeken zelf niet. Ik vind het alleen leuk om bepaalde bijzonderheden/contrasten die me opvielen te noteren: 
Dit boek gaat onder meer over een vrouw die werkt bij de VN, en in de knel raakt als de volkerenmoord in Burundi ter tafel komt.
Thea Dorn had dit boek ingebracht, en zij vond het uiteraard geweldig. De andere vrouwen daarentegen vonden het vervelend en abstract. Ik kreeg de indruk van die mevrouw Dorn, dat ze het eigenlijk wel verplicht stelde dat de wereldproblematiek in een boek werd verwerkt. Dat vond ze in elk geval in dit boek, maar ook van Winterbienen, waar ze tégen was, omdat het daarin volgens haar ontbrak aan actuele wereldproblematiek. Ook zou het houden van bijen niet gecombineerd mogen (of kunnen) worden met het verbergen van Joden in de Tweede Wereldoorlog.
Okay.
Sabrina, van Nick Drnaso
Dit leek mij een heel interessant boek; Het werd uitgekozen door de gast Sibylle Berg. Het is een stripboek, een "Graphic Novel", en als zodanig de eerste die voor de belangrijkste Britse literatuurprijs, de Booker Prize, genomineerd was. In sobere plaatjes vertelt de Amerikaanse auteur  Nick Drnaso over het verdwijnen van een jonge vrouw, over het afstompen van gevoelens in het digitale tijdperk en over het besmettingsgevaar van paranoia.
Voorbeeldpagina. Het plaatje boven gaf een van de deelnemers aan het kwartet in, dat je zo'n gezichtsuitdrukking zelf kunt interpreteren, zonder de woorden van de schrijver. Dat vond ik wel mooi!
Een ander werd helemaal stil van dit boek. 
„Winterbienen“, uitgeverij C.H.Beck 2019.
Samenvatting:
Januari 1944: Egidius Arimond, een ontslagen leraar latijn en geschiedenis verkeert in groot gevaar, wegens zijn geschiedenissen met vrouwen, zijn epilepsie, maar vooral door zijn waaghalzerige pogingen om Joden in geprepareerde bijenkasten in het bezette België te redden. Terzelfdertijd cirkelen bovven de Eifel Britse en Amerikaanse bommenwerpers. Arimonds stiuatie wordt bijna uitzichtsloos, als hij geen medicijnen meer krijgt, een verhouding begint met de vrouw van een districtsbestuurder en ten slotte door de Gestapo veroordeeld wordt. Met grote intensiteit vertelt Norbert Scheuer in Winterbienen empathisch, precies en spannend over een wereld aan rand van de afgrond.

Voor het boek van de gastheer was het inmiddels voor mij te laat - bedtijd! -  maar dat geeft niet: ik heb een indruk gekregen, en die was goed. Ik vond het een interessant programma, het Duits leverde niet veel problemen op. Overigens zijn alle uitzendingen van het Literarische Quartett nog terug te zien op de site van de ZDF.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten