Poster
Een mooie, oude zwart-wit film, van Akira Kurosawa. Het verhaal speelt in de Sengoku periode, (戦国時代 Sengoku Jidai, "Age of Warring States"; c. 1467 – c. 1568), een tijdperk in de Japanse geschiedenis, die gekenmerkt werd door sociale onrust, politieke intriges en voortdurend dreigend militair conflict.
Veldslag Sengoku tijdperk, bron Wikipedia.
Een rōnin (浪人, "drifter" or "wanderer") was a samoerai zonder heer of meester gedurende de feodale periode (1185-1868) in Japan. Een samoerai werd 'meesterloos' door de dood of de val van zijn meester, of als hij de gunst van zijn meester verloren was. In de film is Kambei Shimada, de leider van de Samurai.
In Seven Samurai is Rikichi, gespeeld door Yoshio Tsuchiya (Yojimbo), het gezicht van het verzet van het dorp. De man heeft veel verloren door toedoen van bandieten en is tot alles bereid om terug te vechten. De dorpsoudste stemt toe, zeer tot verdriet van de andere, angstige dorpelingen. Rikichi wordt er met een paar kompanen op uit gestuurd om samoerai te werven, met rijst als het enige betaalmiddel. Pas ver in de loop van de film wordt onthuld, dat Rikichi's vrouw door de bandieten gestolen was, en een verschrikkelijk leven leidde als een door opium gedrogeerde seks-slavin.
Rikichi, door Yoshio Tsuchiya
Kambei Shimada, gespeeld door Takashi Shimura is de man die de leider wordt van de Zeven Samoerai. Als Rikichi en zijn medestrijders Kambei voor het eerst ontmoeten, is hij juist bezig de ceremoniële knot bovenop zijn hoofd af te knippen. De bedoeling van dit gebaar is zichzelf als monnik te vermommen zodat hij een kind kan bevrijden uit de gijzeling van een dief; het kind zit opgesloten in een schuur. De emotionele betekenis is om de onzelfzuchtigheid en nederigheid van Kambei te illustreren. In het feodale Japan was status alles, maar Kambei's adeldom wordt gedefinieerd door zijn mededogen en onzelfzuchtige heroïek, niet door zijn haardracht. Niet alleen trekt deze daad de aandacht van twee andere strijders die hem vergezellen in de strijd, het is voor Rikichi een teken dat hij zijn verlosser gevonden heeft.
Kambei Shimada, gespeeld door Takashi Shimura
Kurosawa koos opzettelijk een tumultueus tijdperk uit uit de geschiedenis. De culturele identiteit van Japan stond op het spel. Adellijke families vielen uiteen, samoerai raakten zonder leider en verspreidden zich over het land, en sociale chaos was aan de orde van de dag. Het thema van het gevecht om de grenzen van de klassenverschillen is een hoofdthema in het verhaal, en dit wordt het best geïllustreerd door twee karakters, die het best kunnen worden omschreven als de Minnaar en de NietsnutNadat Kambei het kind gered heeft, en de dief heeft weggewerkt, trekken twee strijders zijn aandacht. Een van hen is de Minnaar, Isao Kimura (Ikiru) as Katsushiro Okamoto, a jonge knul van een adellijke familie die Kambei smeekt zijn sensei te mogen zijn. Ondanks Kambei's bezwaren schaduwt Katsushiro hem en helpt de zeven om de dorpelingen te helpen. Als de rijst die de dorpelingen gebruiken wilden om de samoerai te betalen gestolen is, financiert Katsushiro in het geheim de aankoop van meer rijst, om de onderneming doorgang te laten vinden. Hij lijkt iemand zonder materiële behoeftes, daardoor is zijn daad zowel idealistisch en vrijgevig, als vreemdsoortig manipulatief, om de kans te krijgen leerling van Kambei te worden.
Isao Kimura (Ikiru) as Katsushiro Okamoto
Er is een navolging gekomen op de film, The magnificent Seven; in 2016 kwam een remake van The seven Samurai. Er zijn maar twee archetypes die zijn overgebleven: de Leider en de Meester. De Leider organiseert de groep, de Meester is de meest uitzonderlijke strijder. De laatste is alleen geïnteresseerd in het zich vervolmaken van zijn vaardigheden. Het is Kyuzo, gespeeld door Seiji Miyaguchi (Ikiru), en hij vecht met stokken.
Kyuzo, gespeeld door Seiji Miyaguchi (Ikiru)
Als de samoeria eenmaal in het dorpje zijn aangekomen, ontwikkelt zich een liefdesgeschiedenis tussen Katsushiro en Shino, een boerenmeisje.
Het boerenmeisje Shino; hier heeft ze nog haar lange haar. Haar vader dwingt haar dat af te laten knippen, om haar te beschermen tegen de bandieten.
Katsushiro is hopeloos romantisch, en veronachtzaamt de klassengrenzen tussen hen tweeën, tot zijn eigen gevaar. Als de zaak ontdekt wordt door Shino's vader, ontsteekt deze in woede, en vindt dat zijn dochter een 'beschadigd bezit' is geworden. Het was een tijd waarin vrouwen als eigendom werden gezien, en afhankelijk waren van mannen voor zorg. De maagdelijkheid van vrouwen was noodzakelijk voor het huwelijk dat toegang moest bieden aan een goed huishouden. Invallende samoerai stonden erom bekend vrouwen te verkrachten, maar ze zelden te trouwen. Dat zou een schande zijn voor hun klasse, en zou hen zeker veroordelen tot een bestaan als armzalig boertje. Shino's vader voelt zich bestolen door de gebeurtenis en zijn woede-uitbarsting zet het hele dorp op scherp de nacht voor de laatste strijd.
De roverhoofdman.
Dan is er nog een archetypische strijder: de Nietsnut, gespeeld door Toshirô Mifune. Een raar type, die vreemd zit te staren naar Kambei, en een beetje gek doet met zijn zwaard. Hij weigert te spreken. Hij komt dronken bij de Samoerai, en vraagt of hij zich bij hen aan mag sluiten. Hij toont hen een gestolen familiestamboom, die zou moeten bewijzen dat hij van adel is. De naam op het document is Kikuchivo, maar die hoort bij een 13-jarige jongen. Ondanks zijn dwaasheid draagt hij bij aan de strijd doordat hij de boeren ertoe brengt in contact te treden met de samoerai. Uiteindelijk zal worden onthuld dat hij zelf ooit het slachtoffer was van een dergelijke aanval als er nu dreigt. Daarbij kwamen zijn beide ouders om het leven.
Toshirô Mifune
Idem
Hier als "Lord Kikuchiyo"
Als eenmaal het gevecht losbreekt, - als de bandieten het dorp komen overvallen - geeft de film een verrassend echt beeld van de strijd. De paarden van de overvallers galopperen dwars door smalle bospaden, heuvel op heuvel af, de strijd duurt lang en wordt intensief gevoerd. Ik vond dit imposant aan de film!
Dit is de dorpsoudste, Opa. Hij komt om in de strijd.
Dit vind ik bijvoorbeeld een geweldig beeld! Het is voor mij levensecht.
Het regent geweldig.
De samoerai vechten te voet.
Vier van de zeven samoerai komen om. Elk heeft zijn eigen reden gehad om te strijden. De visie van Kurosawa op het thema heldendom was exceptioneel: mensen die andere mensen verdedigen, dioe hen niets te bieden hebben. Deze zienswijze komt niet alleen uit in het script, maar ook in de wrede en realistische weergave van de strijd. Er zit geen glorie in de dood van de helden; hun dood komt gewoon plotseling, en is onbegrijpelijk.
Aan het eind van de film staat Kambei voor de graven van zijn kameraden, met een vriend met wie hij al vele overwinningen heeft gevierd. "Uiteindelijk hebben we deze slag ook verloren, zegt hij. De overwinning is voor de boeren, niet voor ons."
Seven Samurai was nodig, na de Tweede Wereldoorlog, voor Japan, om een nieuwe vorm van heldendom te bieden. Deze samoerai vochten niet voor een feodaal heer, 'but because of their compassion for the weak and willingness to cross social lines to help their fellow men. The film didn't just reinvent the Samurai film, it helped Japan find the best parts of its own identity and move forward, restored.' (Bron: DEZE SITE.)
Japanse Kamikaze-piloten in WO-II: een heel ander heldendom dan wat Kurosawa schetst
De graven van de vier gedode Samoerai, aan het eind van de film.
Nog een keer: de 7 strijders.
De maker van de film, Akira Kurosawa; had meestal sociale thema's in zijn films.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten