zondag 12 februari 2023

The Tragedy of Macbeth, film - Joel Coen, 2021.


Filmposter: 
"A king's head lies on top of a bloody sword."
Het heeft me heel veel moeite gekost om deze film te kunnen zien... te kunnen bemachtigen, schreef ik zowat. 
Het is de tragedie van Shakespeare met dezelfde titel verfilmd, door Joel Coen, één van de twee beroemde broers, Joel en Ethan, van wie ik al zo veel prachtige films genoten heb.
Joel Coen
By www.GlynLowe.com from Hamburg, Germany -Joel Coen - Berlin Berlinale 66, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=114894897
Buiten dat, was het ook nog eens Denzel Washington die de hoofdrol vervulde, die van Macbeth. 
Denzel Washington in “The Tragedy of Macbeth.” 
Credit Alison Rosa/Apple TV+
Ik kende het Shakespeare-drama alleen van naam, ik was dus heel blij dat ik een kans kreeg er een keer kennis mee te maken. 
Ik moest er een abonnement voor op Apple-tv nemen, een andere mogelijkheid was er niet om de film te zien. 
Ik was ongelooflijk onder de indruk. 

Foto van DEZE SITE
Bij voorbeeld door scenes als waarvan ik hierboven een foto plaatste: het optreden van de drie heksen. Die maken dat er een grote dreiging hangt het hele stuk door. 
Feitelijk voorspellen die Macbeth verhuld zijn ondergang. Hun woorden - zo prachtig poëtisch - worden ondersteund door fladderende raven in beeld, en door een dreunend geluid. 
Nog een verrassing van de film als film was het optreden van Frances McDormand. Zij speelt Lady Macbeth, en ik ken haar natuurlijk al lang als actrice, en vrouw van Joel Coen.  
Hier Macbeth en Lady Macbeth
Foto: Alison Rosa
Het verhaal is aangrijpend. Macbeth komt terug uit de strijd, waarin hij zich dapper heeft gedragen. Hij ontmoet de drie noodlotszusters, die halve/hele voorspellingen doen. 
Thuisgekomen vertelt hij het zijn vrouw, die er helemaal door gegrepen raakt, en haar man aanzet tot de moord op koning Duncan - zodat haar man zelf op de troon kan gaan zitten. 
Frances McDormand in Apple's "The Tragedy Of Macbeth"Apple
Uiteindelijk loopt het fataal af voor de Macbeths: behalve Duncan worden nog vele anderen vermoord. De Lady speelt daarbij een aanvurende rol. Maar de machtsbeluste Dame sterft uiteindelijk vol met wroeging, na vele slapeloze nachten. Haar mans geweten speelt ook duchtig op, en hij wordt zelfs bezocht door de geest van één van zijn slachtoffers - die overigens alleen hij kan zien. 
Hij zal sterven in een tweegevecht. 
Macbeth, met de kroon die hem niet toekomt. 
Foto van deze site.
De prachtigste zinnen komen af en toe tot mij, toeschouwer: 
"Will all great Neptune's ocean wash this blood clean from my hand?"
Over de ondraaglijke schuld van de moorden die aan Lady Macbeth kleeft. Haar handen zijn niet schoon te wassen. Die van haar man evenmin.
“There are daggers in men’s smiles.”
 “Look like th’ innocent flower, but be the serpent under ‘t.”:
 over verraad. 
 “Fair is foul and foul is fair.”: een van de eerste zinnen van het stuk, door de heksen uitgesproken. Wat mooi lijkt, is slecht. En andersom. Zin komt later nog terug. 

De film is in zwartwit, wat het gevoel van dreiging versterkt. Het paleis van Macbeth is volkomen leeg, ook andere vertrekken trouwens. "The Environments Needed to be Abstracted", zegt Stefan Dechant, art director, over de entourage van de film. 
De gewetenswroeging van beide hoofdfiguren is aangrijpend, tegelijk het gevangen zitten in eenmaal genomen besluiten. 
Om een indruk van het decor te krijgen. 
The Tragedy of Macbeth (2021) | A24/IAC Films/Apple TV+
De film van Coen wordt 'een eigenzinnige vertolking van Shakespeare' (the Guardian) genoemd: daar kan ik niet over meepraten. Het is mijn eerste kennismaking met Macbeth, ik ben bang dat die dan meteen de standaard zet. 
Ik heb wel de oorspronkelijke toneeltekst trachten te lezen, maar dat was voor mij te moeilijk: het is oud Engels, daarbij worden er verbanden met de historie gemaakt, die voor mij ook lastig te volgen zijn. 
Ik ben nu in afwachting van een Nederlandse vertaling van Peter Verstegen - de man die ook het Verzameld Werk van Emily Dickinson vertaalde. In hem heb ik alle vertrouwen. Ik hoop dat het een tweetalige uitgave is, zodat ik, net als bij Dickinson, het Engels kan vergelijken met het Nederlands. 
Trailer
Het is echt verschrikkelijk jammer dat zo'n prachtige film met grote historische/culturele/literaire/filmkunstige waarde alleen via Apple tv te zien is. 
Pathe bood in december een 'limited edition' aan: de film zou vanaf 1 januari 2023 tien daagen in hun bioscoop te zien zijn. Van deze belofte is niets terecht gekomen. 
Abonnee worden van Apple tv gaat ook alleen maar als je ten minste één Apple device hebt, waarop je je kunt registreren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten