donderdag 16 februari 2023

Macbeth, William Shakespeare , ca. 1604 - Oxford School Edition, edited by Roma Gill e.a. 2004

Boekomslag
Ik heb dit boekje van de bieb gleend, ter ondersteuning van de film The Tragedy of Macbeth, van Joel Coen.
Maar het Shakespeareaans is te moeilijk voor mij. En er een studie van maken doe ik zeker niet. In een volgend leven (grijns) wellicht. 
Het boekje geeft een uitleg over de verschillende karakters in het stuk. Kijkt hoe de figuren al dan niet gebaseerd zijn op historische personen - 'the real Macbeth' werd in 1005 geboren in Schotland - en gaat onder meer ook in op de taal van Shakespeare. Het stuk is geschreven in 'blind verse'. 
Onder het kijken naar de film vielen me soms de prachtigste zinnen op. Die kon ik niet gemakkelijk terugvinden, in dit boekje lezend (eigenlijk meer: bladerend). 
Ik zet mijn onderzoek dus voort met een goede Nederlandse vertaling. Ik hoop op een tweetalige uitgave. 
Nieuw bericht volgt!
William Shakespeare, 1564-1616.
Links het Chandos-portret, rechts het Cobbe-portret.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten