donderdag 3 september 2020

Troost

Innige Jezus, met de apostel Johannes, Heinrich von Kostanz, ca 1300. 
Museum Mayer van den Berg, Antwerpen. 
Lorraine Hunt Lieberson - Handel - Theodora - As with rosy steps the morn.'
Rembrandt, gezicht op de Amsterdijk naar het zuiden; 1648-1650.

Het daagt

Niet zoals in de oude dagen bid ik,
God. Mijn leven is niet meer wat het was...
Ooit zou ik om genezing hebben gevraagd.
Ik ga nu onder doktersbehandeling ...
om mijn vlees te lenen als manuscript van het grote gedicht
Van het ontleedmes. Ik zou ooit lang
geknield hebben, terwijl ik met u worstelde, 
en u uitputte. Hoor mijn gebed Heer, luister naar mijn gebed. 
Alsof u doof was, talloze stervelingen
hielden hun schrille kreten voor zich
en legden uw zwijgen uit als hun ongeschiktheid. 

Het begint erop te lijken dat
dit niet is waar bidden over gaat.
Het is het tenietdoen van verschil,
het bewustzijn van mezelf in jou,
van jou in mij... Ik begin je opnieuw
te herkennen, God van vorm en aantal. 
Er zijn vragen waar wij de oplossing 
voor zijn, andere waarvan we de echo's moeten uitwerken
om te kunnen bevatten. Hoe wij ook in kringen ronddraaien, 
dit leidt niet terug naar de tuin die door de slang
werd beheerst, maar verder naar de grote stad
van glas die het laboratorium van de geest is.

R.S. Thomas
Henk Helmantel, Nieuw Leven. 
O nata lux, Morten Lauridsen
Rembrandt, Oude huizen in 't Gooi, circa 1638
Als motto in dit boekje: 

KWADE DAGEN

Ga niet naar anderen wanneer dàt leed u slaat
dat de mens kromt, of als een wig hem splijt;
ga niet naar anderen: raak uw kracht niet kwijt,
die harde kern waarmee ge het bestaat.
En houd uw huis in stand, gelijk altijd.

Ga niet naar anderen: hun blik verraadt
weigering te beseffen wat er is.
Straks woelt hùn onrust om in uw gemis.
Mijd hun bedisselen, hun ergernis
dat ge u blijkbaar nièt gezeggen laat.

Zoek het bij een goed vriend, u toegewijd, –
een die u niets verwijt, niets vraagt, niets raadt,
maar u verdraagt met uw beschreid gelaat.
Die, zèlf zwijgzaam, u kent voor wie gij zijt,
en merkt dat het, nog bevend, berg-op gaat.

Ida Gerhardt
Marie-Art, trap
Gezicht op Diemen met een tekenaar, circa 1648-1650
Rembrandt
Weissenbruch, Molen in de polder. 
Cyrillus Kreek, Jacob's Dream, orthodox vespers, Proemial Psalm , Vox Clamantis, op de cd 
The suspended harp of Babel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten