dinsdag 22 september 2020

Phantom Thread, Paul Thomas Anderson, 2018.

Poster
Film kreeg in de VPRO-gids al vele sterren mee. Ik ben een fan van Paul Thomas Anderson (onder andere Magnolia, The Master, There will be blood), dus ik stortte me met plezier in dit prachtige avontuur. 
De hoofdpersoon,, een mode-ontwerpker, wordt gespeekd door Daniel Day-Lewis, Dat schijnt net zo'n moeilijk figuur te zijn als de mode-ontwerper in de film, de rol ging hem dan ook goed af! Day-Lewis had trouwens al eerder onder Anderson gewerkt, in de film There will be blood. Een post over deze film is elders te vinden in dit blog. 
De samenwerking tussen die twee strekte zich ook uit tot het schrijven van het script. 
Dit is Paul Thomas Anderson. 
De schoonheid van de film zit 'm heel erg in de prachtige kleding! Het verhaal speelt in de vijftiger jaren, en de jurken zijn bedoeld voor de happy few. Het is werk van het modehuis Reynold Woodcock.
Bijna alles speelt zich af op één plaats: dat  modehuis. Keurige dames die het vak beheersen, komen daar elke dag om hun kunstwerken met naald en draad uit te voeren. Aan het hoofd staan broer en zus, de zus Cyril waakt over haar broer. 
Zus Cyril, gespeeld door Lesley Manville. Ook een schitterende rol!
Cyril bewaakt als het ware haar broer Reynold, zodat hij zijn werk zo precis en zo volmaakt mogelijk (en dat is het!) kan uitvoeren. Al even obsessief is hij in al zijn dagelijkse gewoontes, er kan absoluut niet van af worden geweken. We zien in het begin hoe Cyril een geliefde voor hem wegwerkt. Voornamelijk omdat ze de verkeerde broodjes aanreikt bij het ontbijt. 
Maar met Alma is dat anders. Reynold heeft haar ontmoet in een restaurant, waar ze serveerde, en nogal onhandig struikelde. Ze lijken allebei verliefd, zij komt in huis, neemt haar plaats in. Al gauw is hij ook tegen haar even moeilijk als hij altijd al was tegen iedereen in het leven. Maar zij laat zich niet zomaar koeioneren. 
Ze wil een echte relatie met hem, waarin niet alleen hij bepaalt wat er gebeurt, zo wil ook zeggenschap. Daar vindt ze een extreem middel voor: ze geeft hem vergiftigde paddestoelen te eten. Niet te veel, alleen zo veel, dat hij flink ziek wordt. Dan is hij eindelijk open, en kan ze contct met hem leggen. Zo hoeft Cyril haar ook niet weg te sturen. 
Ergens las ik, dat Alma 'senses his sadness', en dat is mooi gezien. De 'phantom'  uit de titel is niet minder dan de lang geleden overleden moeder van de modeontwerper. In een prachtige  bruidsjurk staat ze - als geest - in een hoek van de kamer, als hij ziek ligt. Hij naait bezweringen op stukjes stof geschreven in de zomen van zijn creaties. Hij voelt zich vervloekt, of moet een vloek afwenden. Heel precies wordt het niet duidelijk, maar het werkt wel. Filmcomment  schrijft: 
How she goes about breaking him down is so “out there” it’s almost as radical as the frogs raining from the sky in Anderson’s Magnolia. Alma, at first glance a simple and easily flattered woman, reveals a will as intractable as Cyril’s. Cyril and Reynolds have met their match.

De prachtige kleding in de film is geïnspireerd op de Baskische mode-ontwerper Cristóbal Balenciaga, door Christian Dior 'the master of us all' genoemd. Verder op Charles James. 
Boek over Balenciaga. 
The Couture Secrets of Shape; boek over Charles James. 
Kostuumontwerper voor de film was Mark Bridges, die de kleding voor al Andersons films ontwierp. Het is echt 'a film about cloths', Bridges ontving dan ook een Oscar voor zijn kledingontwerpen. 
Vicky Krieps speelt Alma. 
Ontwerp Mark Bridges, voor Alma. 
Jurk voor Henriette Harding, een klant. 
De meester aan het werk.
Paul Thomas Anderson. 
Balenciaga
Balenciaga Haute Couture
Heel leuk hoe zij zichzelf blijft. Heel goed hoe hij die door zijn werk geobsedeerde vakman speelt. 
Mark Bridges met zijn gewonnen Oscar. 
Trailer
Ik vind het wel leuk om hiermee te besluiten..... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten