Een van de posters.
Iederéén kent natuurlijk Apocalypse now, van Francis Ford Coppola. De film werd opnieuw uitgezonden in de voortreffelijke Canvas-Cinema reeks, waarbij elke zomer een paar avonden per week gerenommeerde films worden hervertoond.
Een beetje zagen we er tegenop de film weer te gaan zien, zo leuk is het niet om weer de afschuwelijke wreedheden te zien van de Vietnam-oorlog.
De bekendste, meest pregnante én meest verschrikkelijke scene is natuurlijk die met de Walkürenrit.
Helikopters naderen het strand met de hoge golven, waar de soldaten zo mooi kunnen gaan surfen. De golven breken naar twee kanten, vooral de commandant Bill KIllgore (Robert Duvall) van het stel heeft nergens anders oog voor.
Een kleine nederzetting wordt gebombardeerd, de Walküren gillen erdoorheen. De commandant is onaanraakbaar, ziet alleen de surf-golven voor zich.
Een Vietnamese vrouw neemt wraak, gooit een handgranaat naar een helkopter waar kjuist een gewonde soldaat oin moet worden vervoerd. Ze wordt gedood, en meteen gaat een hele bosrand in de vlammen op van de napalm. Oh, die geur, zwijemlt de commandant, het ruikt zo naar.... overwinning!
'De geur van overwinning.'
Martin Sheen, op weg naar Kurtz, op een geheime missie.
We zien méér gruwelijkheden van de oorlog, we reizen mee met kapitein Willard op zijn geheime missie om kolonel Kurtz te vermoorden, die ontspoord is. Coppola laat overal zien, dat elke Amerikaanse soldaat ontspoord lijkt, in het geweld dat als normaal wordt voorgesteld.
Een andere beroemde scene is bijvoorbeeld ook die met de bunny-girls: de mooie meiden die staan te heupwiegen voor de smachtende ogen van de soldaten.
Uiteindelijk bereikt Willard het doel van zijn reis: de plek waar Kurtz zich ophoudt. Het is een soort tempelcomplex, waar talrijke aanbidders van Kurtz zich ophouden, en Kurtz als vader zien. We zien afgodsbeelden en tempelzuilen, tegelijk liggen en hangen er overal lijken,
Het tempeecomplex
De hippie-fotograaf Dennis Hopper, ook al idolaat van Kurtz.
Marlon Brando speelt Kurtz.
Uiteindelijk zal de hele bemanning van de boot omkomen. Willard doodt Kurtz, wat in de film samenvalt met het doden van een offerdier waarop ingehakt wordt. 'The horror. The horror.' Dat zijn de laatste woorden van de film. Willard keert terug naar huis, nog meer iluusies armer dan hij al was.
Boekomslag, boek 1899.
Joseph Conrad, 1857-1924
De film is gemaakt naar het boek van Joseph Conrad, Heart of Darkness. De hoofdpersoon Marlow vaart daar de Congorivier op, op zoek naar Kurtz. Het boek heet 'een zoektocht naar het onbewuste van de mens' te zijn. En laat zien, hoe de westerse mens ten onder gaat in de wereld van de 'onbeschaafde wilden'. Zie ook MIJN BLOG OVER DIT BOEK.
Bij mij kwam vooral het idee naar boven, dat Apocalypse Now de strijd tussen Goed en Kwaad laat zien. Waarbij Amerika duidelijk het kwaad is, dat lijkt te zegevieren. Maar het is een overwinning die gevierd wordt met de dood. 'De verschrikking. De verschrikking.' Een heel pessimistische visie natuurlijk.
Prachtige film, met mooie, filmisch sterke symboliek. Over de fictieve Nung-rivier.
Trailer
Francis Ford Coppola, regisseur, geboren 1939. Regisseerde verder onder meer The Godfather.
De Apocalyps verwijst naar het bijbelboek over het einde der tijden, waarin het goed over het kwade zegeviert. Hier is het dus andersom, al ziet het hol van Kurtz er nog zo religieus uit. Het moet wel gezegd, dat Kurtz, en Sheen (Willard) de waanzin van de oorlog inzien. De hele film maakt dat trouwens duidelijk.
Viktor Vasnetsov, de vier ruiters van de Apocalyps
Geen opmerkingen:
Een reactie posten