Verlaten voertuigen op de Morandi Brug in Genua nadat een sectie instortte, augustus 2018. De tragedie doodde 43 mensen en maakte er 600 dakloos. Foto: AFP/Getty Images
Indrukwekkende documentaire op de BBC over de brug bij Genua, die een jaar geleden op 14 augustus instortte.
Dit zijn recente beelden van het opblazen van de restanten van de brug. Volgend jaar moet de nieuwe brug klaar zijn.
Ruïne van de De Polcevera Brug vanuit een ander perspectief; bouwer was Morandi, die gezien werd als een visionair ontwerper.
In de film kwamen wee overlevenden aan het woord: Davido Capello, ex-voetballer, met ticket op weg naar voetbalstadion; en Gianluca, die op weg was om meubels af te leveren. Hij zag witte stukken materiaal door de lucht fladderen. Na het instorten bleef zijn truc hangen in de leegte; brandweerlieden bevrijdden hem. Zijn collega lag dood over het stuur.
De Morandibrug overspande de rivier, een trein en vier appartementen.
Ook een 86 jaar oude bewoner, Pasquale, kwam aan het woord. Hij is na de ramp gaan samenwonen met de 83-jarige bewoonster Graziela; hij hoorde al steeds een raar geluid aan de brug. Er werd uiteraard veel aandacht besteed aan de vraag hoe het kon gebeuren dat de brug instortte. De brug dateert van de zestiger jaren, en was lange tijd een paradepaardje van de Italiaanse wederopbouw. Bouwer was Riccardo Morandi (1902-1989) architect en civiel ingenieur. Hij wordt gerekend tot de stroming van het Italiaanse rationalisme.
Riccardo Morandi demonstreert een model van de Morandi Brug aan de toenmalige Italiaanse president, Giuseppe Saragat, tijdens de ingebruikname van de opening van de brug. Foto: Handout/AFP/Getty Images
Zo belabberd zag de brug in Genua eruit voordat hij instortte: Foto en onderschrift AD
"Oh Dio, Oh Dio Santo." Ieder journaal zond de beelden van de instortende brug uit met die woorden van een ooggetuige erbij.DE makers van de film gaan diep in op het ontwerp. Morandi had de tuien van de brug smaengevoegd, en omhuld met beton.
'Normaal' is dat je vele tuien ziet lopen, maar hier is het a.h.w. één dikke kabel geworden. Moranid dacht daarmee het roesten tegen te kunnen gaan. In werkelijkheid was zo niet zichtbaar of de kabels roestten, of zelfs breuken vertoonden.
De vraag werd gesteld, pf het hier om een zogenaamd single-point-failure ging: een fout dat áls er iets mee mis ging, het hele systeem zou inklappen. In pier 9 werd zo'n fout gevonden: binnenin het beton waren kabels gebroken. Je kon erop wachten dat er méér kabels doorroestten - want de gehele druk kwam op steeds minder tuien te liggen, die bovendien ook al roestten.
Er werd een vergelijking gemaakt met de Hammersmith Flyover in Londen, waar een vergelijkbare constructie gemaakt was. Daar kwam men op tijd achter de fout, en men installeerde een heel systeem van microfoontjes, om afwijkingen in het geluid bijtijds door te kunnen geven.
Hammersmith Flyover, London.
Reparatie, goed zichtbaar, buitenom.
St. Paul's Church, gezien vanonder de flyover.
De flyover vormde een ernstig risico, en werd bijtijds afgesloten voor het nodige onderhoud.
Het geval van de Hammersmith flyover was exemplarisch voor de vraag, in hoeverre er méér bruggen die gebouwd werden in de zestiger jaren nog wel betrouwbaar zijn.
De fout bij Genua - zo betoogde de BBC - kon gebeuren door innovatief design, de privatisering van de Autostrada, het gebrek aan onafhankelijke inspecteurs, en minder onderhoud als gevolg van de recessie.
Ik vond met name onthullend, dat al bekend was dat 20% van de kabels aan het roesten waren, en dat er desondanks géén maatregelen genomen werden om de brug te ontzien!
Op DEZE SITE is nog veel tehnische informatie te vinden.
Na de ramp, vanuit ander perspectief als boven.
Het is ook nog interessant om te weten, dat het sinds 2013 de vijfde (!) brug was in Italië die instortte! Gelukkig waren de andere met minder slachtoffers, toch schokt het.
Ancona, 2017; sinds 2013 al vijf bruggen ingestort in Italië.
De ramp met de Polcevera Brug maakte zoals gezegd, 600 mensen dakloos, doodde 43 mensen, maar deelde ook een harde klap uit to Italy’s once-proud engineering history – and the country’s confidence in its mastery of a key construction technology: concrete. (The Guardian)
De naam Polcevera komt van de rivier onder de brug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten