Poster
Na MOMMY was ik wel nieuwsgierig naar de andere films van Xavier Dolan. De eerste die ik te pakken kon krijgen was deze, waarin Dolan zelf ook de hoofdrol speelt. Daarnaast voerde hij dus ook de regie, en schreef het scenario. Hij baseerde dat op een toneelstuk van Michel Marc Bouchard.
V.l.n.r. Michel Marc Bouchard, Evelyne Broche, Xavier Dolan, Lise Roy en Pierre-Yves Cardinal.
Met deze tekst, geschreven op een stukje keukenpapier, begint de film. het gaat over dood, meer weten we dan nog niet.
Tom is naar de boerderij gereisd, waar hij een nacht denkt te verblijven, om de begrafenis van zijn vriend bij te wonen.
Zijn vriends moeder vraagt hem iets te zeggen op de begrafenis, en de broer van zijn vriend, Francis, heeft hem 's nachts al in bed opgezocht en gedreigd dat hij daar iets moois van moest maken. Daarna moest hij voorgoed vertrekken. Hier is Tom in de kerk. Hij ziet de broer ruzie maken met iemand, en zegt zijn tekstje (die van het keukenpapier?) niet op.
Agathe, de moeder. Speelt een wat eigenaardige rol. Ze weet niets van de homoseksualiteit van haar zoon, slaat Francis. Francis zegt dat hij niets anders wil dan dat zij het goed heeft. Wel wacht hij op haar dood, zodat hij de boerderij kan verkopen.
Het spel van dreigen gaat maar door. Francis is de baas.
Hier heeft hij Tom knock out geslagen in het maïsveld. Hij dreigt dat dit veld in oktober messcherpe bladen heeft.
Andere momenten lijkt Francis te ontdooien.
Je voelt dat ook hij homo is, en dat Tom haast voor hem valt. Toch blijft het erg gevaarlijk voor Tom.
Tom trommelt Sarah op. Zij moet de illusie in stand houden dat de overleden zoon (van 25) hetero was. Zij wordt ook bedreigd door Francis, maar bijt van zich af.
Let op de naam van de bar.
Hier, in die bar, hoort Tom dat Francis een andere inwoner van het dorp verschrikkelijk mishandeld heeft. Hij heeft diens mond uitgescheurd. Als Tom uiteindelijk ontsnapt, en benzine tankt, ziet hij die getroffene.
Xavier Dolan in zijn gewone uiterlijk.
En nog eens Dolan met de andere hoofdrolspelers.
Trailer van deze psychologische thriller.
Het was een heel spannende film, die desondanks niet voor 100% overtuigde. Het verborgene van de homoseksualiteit en de verwrongenheid die daaruit voortvloeit, plus de dreiging die er uitging van het opgesloten zijn in zo'n veraf gelegen boerderij - de auto van Tom is achter slot en grendel gezet - waren wel erg aannemelijk.
Maar ik snapte niet goed waarom Tom terugging naar de boerderij, toen hij nog vrij in het begin van de geschiedenis de kans had weg te gaan. Hij was toen immers al bedreigd. Pas het verhaal van de mishandelde man overtuigde hem weg te gaan. Maar Tom wist toen al lang wat hem boven het hoofd hing.
The Guardian noemt de film hier en daar 'maniëristisch', hoewel dat in toom gehouden wordt door het thriller-aspect. Ik denk dat de recensent doelt op de vele close ups van de mooie Dolan/Tom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten