vrijdag 6 oktober 2023

Brokeback Mountain en andere verhalen, Annie Proulx, 1999 (2017)

Boekomslag
Ik was nieuwsgierig naar dit boek vanwege het titelverhaal, omdat daarop de film is gebaseerd, met Jake Gyllenhaal en Heath Ledger in de hoofdrollen. Zie mijn blog Over de film van Ang Lee, met dezelfde titel. 
Filmposter.
Film en boek wijken nauwelijks van elkaar af. Het is aangrijpend te lezen hoe de twee mannen van elkaar houden, maar onmogelijk een standvastige relatie kunnen onderhouden in een zwaar conservatief land. De gruwel van de moord op twee homo's - een uit Ennis Lamar's jeugd, en die van Jack Twist zelf - die beiden aan de penis door een trekker worden meegesleurd verbijsteren me ook nu weer, nu ik het las. Of de werkgever van de twee mannen, die hen door zijn verrekijker begluurt, en hen niet meer in dienst hoeft te hebben. 
Of het huwelijk van de twee, kil, en zonder liefde.
Wat nieuw voor me was, was dat Ennis anale seks heeft met zijn vrouw, wat zij vervelend vindt. Een verwijzing naar zijn homoseksualiteit.
Een Literaire analyse is te vinden onder de link. 

Het boek bevat méér verhalen dan dit bekende. Wat overeenkomt is dat ze allemaal spelen in Wyoming. 
Wyoming ligt in het noordwesten van de Verenigde Staten. Zie het Yellowstone Park als bekende plaats. 
Het is een prachtig natuurgebied. Ik kon niet laten er een paar plaatjes aan te wijden: 
Teton Range, Wyoming
Cattle drive near Pinedale, Wyoming
Ik koos deze plaatjes ook, omdat Brokeback Mountain, maar ook de overige verhalen van dit boek, spelen in het gebied van veeboerderijen. Jack en Ennis zijn weliswaar schaapherders in de eerste zomer van hun liefde, maar dat maakt niet uit om de grootsheid en pracht van het landschap te tonen.
Over de andere verhalen kan ik niet veel vertellen. Ze waren bijzonder rauw. Bij voorbeeld het verhaal over de rodeorijder. Ik heb het gelezen - en ben het ook weer vergeten. Te hard voor mij. Geen plaats voor genuanceerde gevoelens, ga er maar aan staan. Ik heb nog een paar verhalen gelezen, maar de hardheid, ruwheid, wreedheid van het leven daar kon ik niet goed verdragen. 
Rodeo tijdens het Jubilee festival in Laramie. Rodeo is een belangrijk onderdeel van de cultuur van Wyoming. De modder onder je gaat hierover in het boek.
Foto van DEZE SITE.
Schrijfster Annie Proulx.
Geboren 1935.
De Engelse editie is getiteld: Close Range: Wyoming Stories; 1999. 
Afbeelding 1e editie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten