dinsdag 22 augustus 2023

Love and Mercy, Bill Pohlad, 2014

 
Dvd-hoes.
De gefilmde Beach Boys; 'Brian Wilson' geheel rechts (rol Paul Dano, jonge Wilson)
De echte Beach Boys; Brian Wilson hier geheel links. 
Mooie film over de Beach Boys. Die band speelde uiteraard een rol in mijn leven, ik groeide op met hits. 'God only knows', 'Good Vibrations', 'Wouldn't it be nice' , het zijn er maar een paar die ook langs kwamen in de film. 
The Beach Boys in hun originele bezetting: v.l.n.r.  Al Jardine, Mike Love, Dennis Wilson, Brian Wilson, Carl Wilson. 
Ik geloof dat ze nog steeds bestaan, Brian Wilson inmiddels oud; met een geheel andere bezetting. 
Verder kende ik hun geschiedenis helemaal niet, en het verraste me welk drama er achter Brian Wilson - de ziel van de groep - schuilging. Wilson had een verschrikkelijke vader, was bijzonder gevoelig voor geluid, en raakte na verloop van tijd geestelijk helemaal in de vernieling. Zijn pech was ook nog eens dat hij een hele verkeerde therapeut kreeg. Een, die zijn hele leven wilde controleren:
Dokter Eugene Landy 
Eugene Landy en Brian Wilson in 1976
Acteur Paul Giamatti speelt Eugene Landy. Hier Giamatti in 2010.
Wilson werd gered, doordat hij een vrouw trof die echt van hem hield, en die hem bevrijdde uit de klauwen van die 'therapeut'. Dat was mooi in de film. Ik weet niet wie het zo lang had volgehouden met Wilson - die bij voorbeeld zijn bed niet meer uitkwam, te veel at en drugs gebruikte. 
Er zijn twee acteurs die de rol van Wilson vertolken: er is een oude en een jonge Wilson. Maar de oude is niet echt oud, en op de jonge hadden we tegen, dat we niet uit ons hoofd konden zetten dat hij ooit in There will be blood! zo'n akelige rol vertolkt had. Is natuurlijk geen argument, maar het was wel zo. 
Foto uit There will be blood, Paul Dano en Daniel Day-Lewis.
In de film wordt ook veel aandacht besteed aan het studiowerk van de Beach Boys. Volgens Bill Pohlad gaat het vooral om het creatieve proces. Aandacht ook voor de zogenaamde 'wall of sound', bekend geworden door Phil Spector. 
Dat bracht me dan weer op een heel ander drama, want diezelfde Phil Spector heeft later in zijn leven een moord gepleegd... 
Enfin...
Love an Mercy... De titel slaat echt op de vrouw van Brian Wilson, zijn tweede, de autoverkoopster, die hem redde. Ze trouwden, en kregen 4 kinderen, vermeldt de aftiteling. 
Ik vond het een mooi verhaal. 
Bill Pohlad, regisseur, geheel rechts. 
Verder: de hoofdrolspelers Paul Dano, John Cusack, Elizabeth Banks (als Melinda Ledbetter)
Brian Wilson tijdens een optreden in 2015. 
Wilson met Melinda Ledbetter. 
Ik lees overigens op Wikipedia dat ze 5 geadopteerde kinderen hebben! Misschien heb ik niet goed gekeken....
Mug shot, 2009. Vermoordde in 2003 de actrice Lana Clarkson
Phil spector in 1965. Hij heeft zijn sporen zeker verdiend in de Popmuziek. 
Spector overleed in 2019 aan Covid. 
Geboortejaar 1939./
Trailer
Bill Pohlad was onder andere producer van Brokeback Mountain. Into the Wild, en Twelve Years a Slave. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten