zaterdag 28 december 2019

Good time, Josh en Bennie Safdie, 2017

Poster
Ik vond dit een geweldige film! De schoonheidservaring ervan kwam pas toen ik hem helemaal bekeken had. Ónder het kijken vond ik de film alleen maar gewelddadig. Hij ís ook gewelddadig, mensen worden rücksichtlos in elkaar geslagen, beroofd, bedrogen, et cetera. 
Maar als je de hele film gezien hebt - bij mij ging dat althans zo - dan voel je intens het gevoel van liefde. Van broederliefde. Want de hele motor van de film is de liefde van de ene broer voor de andere. 
De filmbroers samen, Connie en Nicky Nikas, gespeeld door Robert Pattinson en Bennie Safdie. 
Eerst even wat informatie: de film wordt geregisseerd door een broeder-duo: Joshua an Bennie Safdie.
Joshua en Bennie Safdie, geboren respectievelijk 1984 en 1986
Bennie Safdie, rechts, regisseert, én speelt ook Nicky, de geestelijk gehandicapte broer van de oudere Connie. Connie (Robert Pattinson), de gewelddadige, niets en niemand ontziende crimineel, kan zijn broer, ook al gaat hij voor hem door het vuur, niet uit de gevangenis houden.  
Robert Pattinson, alias Connie Nikas.
Dit is Bennie Safdie als zichzelf.
En dit is hem weer, nu als de geestelijk gehandicapte Nicky.
Zo'n gedaanteverandering vind ik geweldig!
Hier weer Connie, zoals hij druk in de weer is met het verzamelen van geld om zijn broer los te kopen. 
Ik vertel hier niets over het plot. De hele film is spannend en zit vol verrassingen. Een thriller. Maar het is beter de film zelf te bekijken. Wel wil ik er dit over kwijt: ik was niet de hele tijd 'vóór' de Nickassen. Toen Connie en een toevallige maat bij voorbeeld de bewaker Dash in Adventureland buiten bewustzijn sloegen, hem van zijn kleding ontdeden, hem een halve fles LSD in de mond goten waardoor hij wartaal uitsloeg, en toen óók nog eens zijn huis binnendrongen om de zaak daar in bezit te nemen -  toen was ik geschokt over het kwaad dat de criminelen aanrichtten tegenover een hard werkende, moedige bewaker.
De ontroering kwam pas achteraf.
Want  uiteindelijk slaagt Connie niet in zijn opzet. Hij krijgt het geld, benodigd om zijn broer vrij te krijgen, NIET. Connie wordt opgepakt. Hij zit achterin de politieauto, en zijn gezicht spreekt boekdelen: de wanhoop dat hij er niet in is geslaagd zijn broer uit handen van de gevangenis en van nare therapieën te houden.
Dit gezicht, onder en boven.
En we zien Nicky sjokken in een therapie ('cross the line')  waarvan hij niks zal snappen, daar heeft hij het brein niet voor....

Deze film gaf mij aanleiding wat namen van regisserende broers op te sommen.
Behalve deze Joshua en Bennie Safdie heb je nog:
de Waalse Gebroeders Daardenne.
Jean-Pierre en Luc Dardenne, de Waalse filmbroers.
Joel en Ethan Coen,  De gebroeders Coen
Dit waren oorspronkelijk de Wachowski Brothers, makers van de Matrix-trilogie. Larry bleek  Lana te zijn (in 2003), Andy in 2016 Lilly. 
Dit zijn Jonathan en Christopher Nolan; beiden scenarioschrijvers, Christopher ook nog regisseur. Niet helemaal een regisseursduo dus. 
Trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten