woensdag 15 januari 2020

1917, Sam Mendes, 2020.

Filmposter. 
Oorlogsepos uit 2019 - hier in Nederland in première in januair 2020 , geregisseerd, mede geschreven en geproduceerd door Sam Mendes. De andere scenarist is Krysty Wilson-Cairns.  De film vertelt het verhaal van twee jonge Britse soldaten, Lance Corporal Will Schofield (gespeeld door George MacKay) en  Lance Corporal Tom Blake (gespeeld door Dean-Charles Chapman) die op 6 april 1917 tijdens de Eerste Wereldoorlog een missie krijgen om een ​​bericht af te leveren aan andere Britse soldaten. Hierin worden zij gewaarschuwd voor een hinderlaag door de Duitsers kort na de Duitse terugtocht naar de Hindenburglinie tijdens operatie Alberich in 1917. Dean-Charles Chapman is bekend van Game of Thrones (niet bij mij); andere bekende spelers zijn Colin Firth, en Benedict Cumberbatch.  Het verhaal is gedeeltelijk gebaseerd op een verhaal dat Mendes is verteld door zijn grootvader van vaderszijde, Alfred Mendes.
Sam Mendes, geboren 1965. 
Als filmregisseur is Mendes bekend om zijn debuutfilm American Beauty, waarmee hij een Oscar won in de categorie Beste Regisseur. Later maakte hij nog twee films, die volgens hem deel uitmaakten van zijn Amerika-trilogie. Het drieluik begint met American Beauty, een film rond het Amerikaanse gezinsleven, later volgde Road to Perdition rond het Amerikaanse gangstermilieu uit de jaren 30 en ten slotte een film rond de US Marine, Jarhead. 
Krysty Wilson-Cairns, geboren 1988. Met Sam Mendes samen schreef zij het scenario voor de film.
Hier de hoofdrollen: links de twee soldaten, dan de vrouwelijke scenarioschrijfster; daarnaast Sam Mendes, en uiterst rechts Roger Alexander Deakins. 
Roger Alexander Deakins,  geboren 1949. 
Engelse cameraman (director of photography) en vooral bekend om zijn samenwerkingen met Joel en Ethan Coen. Deakins werd al veertien maal genomineerd voor een Academy Award. In 2018 won hij met Blade Runner 2049 de prijs voor het eerst.
Colin Firth, als Generaal Erinmore. 
Benedict Cumberbatch, als kolonel Mackenzie. 
De regisseur aan het werk in de loopgraven. 
De film wordt alom geprezen, en is al beloond met diverse Globe Awards. Ook ik prijs de film zeer hoog. Ik vond hem zeer geloofwaardig, authentiek. Hij is ook verschrikkelijk spannend. Voor mij maakt daarbij nog uit, dat ik het bijna als een documentaire zie. Na alle informatie die ik al verslonden heb over de Eerste Wereldoorlog voegt deze film voor mij nog toe, dat ik de gruwelen haast aan den lijve zelf ondervindt; in elk geval beleef ik ze mee. Er wordt steeds gezegd, dat de manier van filmen daar debet aan is, het  gebruik door cameraman van lange takes om de hele film als één continu-opname te laten verschijnen.
Wat ik zelf van de loopgraven in België, in Ieper, gezien en gehoord heb (Museum In Flanders Fields), kloppen de beelden exact. 
Ik werd er helemaal stil van. Het was iets anders dan 'een bioscoopje pikken'. 
George MacKay. Ik kende hem al van de film Captain Fantastic, met Viggo Mortensen. 
Hier viel mij de kalkgrond op. Ik kom er straks op terug. 
 
Samen een heel stuk door niemandsland. 
Soldaat in loopgraaf. Je maakt mee, hoe Blake en Scofield door de loopgraven lopen. Omdat je steeds bij hen blijft, voel je hoe uitgestrekt die linies zijn. Je bent ook mede bang dat ze hun hoofd erbovenuit zullen gaan steken. 
Ik vind hem zo'n karakteristiek gezicht hebben. 
Hier staan ze op het punt naar dat boerderijtje te gaan. Vanaf daar wordt alles anders. Deze wending maakte diepe indruk op mij, het werd indrukwekkend gefilmd. Scofield  in de vrachtauto met andere soldaten, die kletsen over niks. Hij kijkt terug naar die dramatische plek. 
Dit was wellicht een wat geromantiseerd stukje in de film: een zingende soldaat in het bos, alle andere soldaten luisteren toe. 
Maar ik kan me vergissen. 
Zoals gezegd, baseerde Sam Mendes zich op een verhaal van zijn grootvader. In de film worden de namen Ecouste en Croisilles genoemd. Op sites over de Eerste Wereldoorlog was daar het nodige over terug te vinden. 
 
Map showing the locations of Croisilles and Bullecourt – the battle line was between Ecoust-Longate-Croisilles. Image courtesy of www.longlongtrail.co.uk 
Zie ook: DEZE SITE.
Maar ook dit: het
ECOUST Militair Kerkhof,  ECOUST-ST. MEIN; Pas-de Calais. 
Historische foto Ecouste Saint Mein
 De kerk in Ecouste-sur-Mein; ik heb niet kunnen vinden of de kerk verwoest is geweest. 
Zoals ik al schreef, was ik getroffen door de kalkgrond in sommige loopgraven. Hierboven 
oude steengroeven in Cléty. De kust kent trouwens veel kalkrotsen, die wij zelf ooit bezocht hebben: Cap Blanc Nez, recht tegenover de kalkrotsen van Dover.
Cap Blanc Nez, aan de kust nabij Calais. 
Trailer
Nog even: links George MacKay in Captain Fantastic. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten