vrijdag 12 januari 2018

Mad Max, Fury Road, George Miller, 2015.

Poster
Vierde film in de reeks Mad Max-films. Tom Hardy is de opvolger van Mel Gibson. Tom Hardy speelde ook in The Revenant. 
Ik wilde deze film zien, omdat ik nieuwsgierig was naar de muziek van Junkie XL. Het is een aanstekelijke beat, ik had er al over gehoord. 
Welnu, wat dat betreft viel de film me niet tegen. 
Maar voor de rest is het niks voor mij. 
Toch wil ik er nog wel iets over zeggen: 
Het is een post-apocalyptische film. Daarvoor reisde het filmteam af naar Namibië, en de plaatjes van rotsformaties, zandvlakten en zandstormen vond ik dikwijls imposant.
IK ben er niet zeker van, of dit natuurlijk is, of zelf opgebouwd. 


Ik heb zelf geen affiniteit met de getoonde griezels, auto's of machinerieën van de toekomst. En al helemaal niet met de voortdurende gevechten, in brand vliegende auto's en wat dies meer zij. Wel moet ik erkennen dat bij het vormgeven van een dystopie er zeer creatief te werk was gegaan. 
Hoofd-engerd.
'Bekeerde engerd'; hielp Mad Max en Furiosa. Voelde zich al dicht bij het Walhalla.
Schreeuwende engerd. Speelde geloof ik de gitaarmuziek van Junkie XL
Zomaar een engerd. 
Enge vechtersbaas
Nog een. (Of is het dezelfde als hierboven?)
Engs wat alles overschaduwt.
Verder was er een keur aan gekke voertuigen, strijdmiddelen en machinerieën. 
En overal ging de hens in.
Met mal zwiepende staken.
Auto's allemaal hoog op de poten, hier tank-achtig. 
Tank-bolletje
Gitarist achterop. Natuurlijk.
Dit vond ik wel mooi. Met al die bleke figuren ook. 
De vrouwen waren geëmancipeerd. Knokten net zo hard mee. Ontworstelden zich aan de tiran.
Hier aan het stuur Furiosa, hoofdrol van Charlize Theron. Moet aan het eind met lede ogen Max weer zien vertrekken.
Max Rockatorsky, lijdt aan zijn trauma's, en aan het heden. Hier fungeert hij nog als 'bloedzak' van zijn gevangenbewaarder. 
Max en Furiosa.
Regisseur George Miller aan het stuur.
De film won ongelooflijk veel prijzen, waaraan ik maar weer kan zien dat lang niet iedereen dezelfde smaak heeft als ik. Hij duurde ongeveer twee uur, en hij verveelde mij. 
Maakt niet uit. 
Filmmuziek Junkie XL: echt goed!
Trailer
Tom Holkenberg, alias Junkie XL.
Tot slot: ik vond de taal wel goed ook: alles heette anders dan nu, auto's, leiders. Er was een moedermelk-hype, en een watertekort. (En een voedsel- en benzine-tekort, zoals het hoort in een dystopie.) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten