zondag 13 februari 2022

The Power of the Dog, Jane Campion, 2021.


"Maar Gij, HERE, wees niet verre; mijn sterkte, haast U mij ter hulpe. Red van het zwaard mijn ziel, mijn eenzame, van het geweld van de hond. Verlos mij uit de muil van de leeuw, en van de horens der woudossen. Gij hebt mij geantwoord!"
Psalmen 22:20-22 NBG-vertaling 1951
Deze bijbeltekst ligt ten grondslag aan de titel van de film. Die film is op zijn beurt gebaseerd op het boek van Tom Savage, met dezelfde titel, in het Engels: The power of the Dog. 
Tom Savage, auteur van het boek. 
1915-2003
Kodi Smit-McPhee, als Roses zoon Pete. Bijzonder kind, homoseksueel, maar ook kunstzinnig en intellectueel. Wordt gepest, maar.... 
Phil Burbank (Benedict Cumberbatch) (r) en Pete (l), stiefzoon van Phils broer George. 
Die blik van Cumberbatch blijft me heel erg bij; voelt ook als dreigend aan. Hier gecombineerd met het prachtige landschap. 
Hier de twee broers, die in niet sop elkaar lijken. Hun leven komt in een crisis als George (r) trouwt en vrouw en stiefzoon inbrengt op de ranch.
De vrouw die op de ranch komt. Ze heeft het verschrikkelijk rot. Rose, gespeeld door Kirsten Dunst. 
De pesterige macho. In een interview meldde Cumberbatch dat die rol hem niet op het lijf geschreven was, hij is van zichzelf meer een pleaser. 
Aan het einde van de film vertoonde Netflix nog een documentaire over het maken van de film. Hoofdrol uiteraard voor Jan Campion. Leuk om te zien hoe oninteressant het decor eruitziet als er gefilmd wordt. Meer als een schuur. 
Campion vertelde, dat haar eigen trauma haar beïnvloedde bij het maken van de film: een kinderoppas, die haar en haar zus terroriseerde, altijd als haar ouders niet keken. Ze dreigde de meisjes er niet over te praten tegen hun ouders, die zouden hen toch niet geloven. Ten slotte vertelde Campion's zus het toch - en hun ouders geloofden haar niet. 
Jane Campion, geboren 1954. Ze heeft een paar fantastische films op haar naam staan: The Piano, Portret of a lady, en An Angels at my tabel. 
Trailer. De film is met een aantal Oscars bekroond. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten