dinsdag 9 juli 2019

Mountain, Jennifer Peedom, 2018

 "They are half in love with themselves and half in love with oblivion.” 
Poster
Ik las, dat deze film naar een boek van Robert MacFarlane is gemaakt. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn. Wel vond ik dit boek van MacFarlane:
Boekomslag
En ontegenzeggelijk zijn er teksten uit dit boek  in de film terechtgekomen, omdat ik me letterlijk de woorden uit de titel herinner. De mensen die de bergen van zichzelf moeten bedwingen, bedwingen in feite de bergen in zichzelf. 
Ik had me erg veel van de film voorgesteld, en mijn verwachtingen kwamen ten dele uit. Zoals te verwachten is, zien we de prachtigste beelden van de bergen. Soms was het óók eng, ik had hier en daar last van hoogtevrees in mijn luie stoel. Met die camera hoog boven smalle richels, enge hoogtes, pieken... Al of niet met bergbeklimmers erop of eraan. 
Echt spectaculair waren voor mij de plaatjes waarop je het hier en daar mis zag gaan met klimmers of skiërs. Eentje die aan een touw omlaag valt en tegen de rotswand aanbonkt. Ook skiede ik mee met een skiër door smalle kloven heen, vóór de lawine uit. Dat was een echt eng gedeelte van de film!
Het verhaal dat door de hele film speelde, was dat de mensheid de bergen voorheen links liet liggen, als te gevaarlijk, te eng. Tegenwoordig zoeken we de bergen en hun hoogtes juist op, alsof het leven anders te weinig opwinding of gevaar tye bieden heeft. Maar de bergen zijn keihard, letterlijk en figuurlijk, want één kleine onachtzaamheid of tegenvaller, en je moet het met de dood bekopen. 
Jennifer Peedom maakte eerder de film Sherpa, over een lawine op de Mount Everest die aan zestien mensen het leven kostte.  

Niet gezekerd....
En natuurlijk kwam de filevorming op de Mount Everest aan bod.... (Dit beeld is niet uit de film.)





Regisseur Jennifer Peedom
Robert MacFarlane in de  Cairngorms, een bergketen in Schotland. 'Op locatie', zogezegd. 
MacFarlane heeft mooie boeken over de natuur geschreven, onder ander Benedenwereld, en De oude wegen. Ik las laatst The lost words. 
Trailer
Willem Dafoe spreekt de teksten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten