zondag 10 maart 2019

Viva la Vulva, Gabi Schweiger, 2019.


'Der Teufel soll bei ihrem Anblick das Fürchten gelernt haben: Die Vulva.'
Illustration by Charles Eisen for the poem "The Devil of Pope-Fig Island"
Geen ander lichaamsdeel werd in de loop der eeuwen zozeer beladen met allerlei ideologieën en taboe's als de vagina. Deze documentaire geeft samenvatting van die cultuurgeschiedenis. 
De film begint met het opsommen van alle benamingen uit allerlei talen, de meeste zijn scheldwoorden: la chatte, Lustgrotte, cunt, Kleschn, Fotze, Con, kut, enzovoorts. 
Zesde eeuw, afbeelding Laija Gauri, uit Madhya Pradesh. Haar hoofd is symbolisch vervangen door een grote lotusbloem. De houding is die van een barende vrouw.
In de Griekse mythologie werd de vulva aanbeden als bron van vreugde en vruchtbaarheid, daarna kwam veelal demonisering. In de 60-er jaren kwam de vrouwenbeweging met positieve inzichten, maar zijn we nu dan bevrijd?  
Er is nog altijd veel onwetendheid, zowel bij mannen als vrouwen.Freuds opvattingen hebben nog lang stand gehouden, volgens hem was alleen een zogenaamd vaginaal orgasme een 'werkelijk' orgasme. Tegenwoordig weten we, alleen al vanuit de anatomie, dat de clitoris een tamelijk groot orgaan is, dat veel meer is dan een klein knopje; het wordt dus sowieso aangeraakt bij het vrijen. 
Clitoris op ware grootte;  3-D geprint model, gemaakt door Odile Fillod MARIE DOCHER
Freud noemde de vrouwelijke sexualiteit het laatste 'donkere continent'. Gabi Schweiger noemt de omgang  met de vulva de 'lustfeindlich', de Duitsers kunnen het zo samengebald zeggen. 
Opnieuw de Godin Lajja Gauri, Hindoe tempel, India.
De rol van de vulva in mythologieën en religies wordt beschouwd, van Homerus tot aan de Shinto. Uiteraard komt ook de tegenwoordige tijd aan de orde, met de afschuwelijke genitale verminking in vooral Afrikaanse culturen. De Senegalese rapper Sister Fa strijdt daartegen in haar land. Zelf is ze uiteraard besneden. 
Ook in de westerse wereld wordt de natuurlijke vrouwelijkheid niet geaccepteerd. Er is een vreemd schoonheidsideaal, dat eist dat vrouwen de schaamlippen laten wegsnijden, zodat de vulva eruit komt te zien als die van een klein meisje. Viva la Vulva eist respect voor de diversiteit, ook van de vulva. NB: hoe anders wordt er omgegaan met de penis: die wordt met trots beschouwd, uitgebeeld, tot symbool gemaakt, en hoe die er ook uitziet, het is allemaal prima. 
In de hele film kwamen eigentijdse uitbeeldingen voor van de vulva. Hier Janelle Monae en dansers in de video bij het lied "Pynk" © Videostill
In bijna elke tijd zie je dus de controle van het patriarchaat, van godsdiensten en van de maatschappij op de vrouwelijke sexualiteit en het seksuele verlangen van de vrouw. 
Gipsvulva's van Gloria Dimmel; foto van Charles Eisen
Een schokkend voorbeeld daarvan in de huidige tijd is de invloed die porno heeft op jonge mensen. De therapeute van het gezelschap vertelde, dat ze een jong meisje op gesprek kreeg, die vroeg of het normaal was dat haar vriendje haar in het gezicht ejaculeerde.... Dat is wat jonge mensen zien. Wat vroeger taboe was, wordt nu een dwang. Waarbij de wens van de vrouw niet wordt gerespecteerd, of niet eens wordt gezien. En het meisje zelf weet het ook niet...  
Er werd ook gesproken over de angst van vrouwen en meisjes vies gevonden te worden, ze vinden zichzelf vies, of vies ruiken. Ook is er een grote afkeer van de menstruatie. 
Deze afbeelding vond ik op internet. De tempel waarin dit beeld staat, aanbidt de bloedende godin, maar laat geen vrouwen toe als ze menstrueren. 
Ik geef hier nog een overzicht van de voornaamste medewerkers aan deze film:
Mithu Sanyal, cultuurwetenschapper. Met kek hoedje.
 Mithu Sanyal, cultuurwetenschappen, vertelt over de rol van de vulva in oude mythologieën. Zo gehaat als de vulva vaak wordt, was zij niet altijd, omdat 'de vulva de wereld redden kon. Uit haar komt ten slotte het leven voort.'
De Franse kunstenaar Ovidie, voormalig porno-actrice; feministe. 
De traditionele pornofilm voor volwassenen “volgt zowat altijd dezelfde choreografie “met bijna steeds dezelfde rollenverdeling voor de geslachten: de man domineert” en de vrouw is het object. In films als ‘Histoires de sexe(s)” en ‘X-Girl contre Supermacho’ laat Ovidie de vrouw haar rol van object ontstijgen. De rollen worden omgedraaid, want “het zijn de vrouwen die beslissen wat, waar en hoe (het) gebeurt”.
Sandra Konrad, therapeute; 
In 2017 verscheen haar boek: Das beherrschte Geschlecht. Warum sie will, was er will.  Daarin beschrijft Konrad de sociale rollen die haar worden toegekend, en die ze ook aanneemt.  Ze vraagt zich af - zowel in het boek, als in deze onderhavige documentaire, „wie frei, gleichberechtigt und sexuell selbstbestimmt […] Frauen im 21. Jahrhundert“ wären und ob sich die weibliche Sexualität in den vergangenen Jahren tatsächlich „emanzipiert oder lediglich maskulinisiert“ zou zijn. De titel van het boek vat de centrale thema's samen. Ze beschrijft de geschiedenis van de vrouwelijke seksualiteit en daarin de aloude clichés, die nog altijd opgeld doen. Met interviews met jonge vrouwen, waaruit het al genoemde voorbeeld van de jonge man die een mannelijke pornoster imiteert, en het meisje er niets van durft te zeggen. 
Seyran Ateş (1963); Duits advocate en Moslim feministe. 
Ates' boek Der Islam braucht eine sexuelle Revolution leidde tot doodsbedreigingen, en zelfs tot een regelrechte aanval van een Duitse moslim, vóór het gerechtsgebouw. Omstanders grepen niet in.
Ates opende ook de  Ibn Ruschd-Goethe moskee in 2017. Het is de enige liberale moskee in Duitsland waar mannen en vrouwen samen bidden, en waar ook vrouwen mogen voorgaan in gebed. De Turkse religieuze autoriteit en de Egyptische Fatwa Raad van de Al-Azhar Universiteit, hebben haar project veroordeeld; daarmee tegelijk alle huidige en toekomstige liberale moskeeën. 
Rapper Sister Fa, Sister Fa (echte naam Fatou Diatta, geboren in 1982 in Dakar, Senegal); zij is een Senegalese rapper and anti-female genital mutilation (FGM) activist.(tegen vrouwenbesnijdenis).

Gabi Schweiger, documentairemaakster. 
Teaser, anderhalve minuut. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten