Poster Leonardo-tentoonstelling Teylers Museum, Haarlem.
Combiticket Teylers en Frans Hals
Tentoonstellingsglossy Frans Hals en de Modernen.
Beide musea, het Teylers en het Frans Hals museum, boden een combi-ticket aan. Daar maakten we dankbaar gebruik van.
Jonge vrouw, circa 1490. Door de grote Leonardokenner Sir Kenneth Clark het 'one of the most beautiful drawings of the world' genoemd. Gezicht, houding en haar vertoenen grote overeenkomst met de engel op Leonardo's schilderij Madonna in de grot (1483-1485) in het Louvre.
Madonna in de grot, Da Vinci, het Louvre.
De biografie van Kenneth Clark over Da Vinci. Op de omslag detail van de engel Uriel, maar dan van een andere versie van De Maagd in de grot, namelijk die hangt in de National Galery, in LOnden. Mogelijk bestaat er nog een derde versie.
Da Vinci tekende graag bizarre hoofden. Er wordt aangenomen dat die als humoristisch werden gezien.
Hoofd en leeuw. De trekken van deze man komen vaak terug. Mogelijk werden deze tekeningen gemaakt naar een kleikop. Er wordt ook verondersteld dat Da Vinci zich vereenzelvigde met deze man.
Man die een strijdkreet slaakt. Kwam later terug in een strijdtafereel, waar de man een helm droeg.
Het gevecht om de standaard.
Kopie Pieter Paul Rubens, naar Michelangelo, de slag bij Anghiari. Op de tentoonstelling hangt hiernaar weer een kopie, van Gerard Edelinck, 1640-1707.
De strijd was in 1440, tussen Milaan en Florence.
Het schilderij van Leonardo is verloren gegaan. Dit is mogelijk een kopie ervan: de slag bij Anghiari.
Moeder wast kind de voeten. Bij Leonardo ging het om de expressie, de lichaamstaal.
Francesco Melzi naar Leonardo da Vinci, 'Een lelijke oude vrouw' (Windsor, Royal Library The Royal Collection © 2001, Her Majesty Queen Elisabeth II).
Ik schreef hierboven al, dat sommige tekeningen als humoristisch werden gezien. Interessant vond ik het daarom te lezen OP DEZE SITE dat de vrouw mogelijk leed aan de ziekte van Paget. Ze zou een facies leotina, gezicht dat lijkt op dat van een leeuw, kunnen hebben, als gevolg van die ziekte.
Het deed me denken aan de studie van Nabokov over Don Quichotte, dat krankzinnigen en misvormden vroeger wreed behandeld werden, en als lachobject werden gezien.
De afbeelding werd gebruikt in Alice in Wonderland, Gebroeders Dalziel, naar John Tenniel, Alice in gesprek met the Old Duchess, illustratie uit Lewis Carrolls Alice's Adventures in Wonderland.
Eerder werd de beeltenis gebruikt door Quinten Metsijs. Zie MIJN BLOG UIT 2015. Da Vinci had enorm veel navolgers.
De oude vrekken, Quinten Metsijs. Leuk om die hier ook weer terug te zien! (Zie mijn bovengenoemd blog uit 2015, over expositie in Boymans).
Judas; op het Laatste Avondmaal gebruikt Da Vinci de kop met baard en hoofdhaar. (vierde van links, met geldbuidel).
Het laatste Avondmaal, Leonardo. Uiteraard was hier slechts een kopie van te zien.
Weer twee bizarre hoofden.
Er werd verondersteld dat deze jonge man Antinoüs is, de geliefde van keizer Hadrianus. Dit type jonge man belichaamde vermoedelijk voor Da Vinci de ideale schoonheid all'antica
Zelfportret van Pier Francesco Mola, een van de navolgers die ons opviel. 1612-1666
Verhuizing naar Rome, Pier Francesco Mola.
Na een heerlijk broodje bij Jamon Jamon in Haarlem, gingen wij aan deel twee van onze museumdag beginnen: Frans Hals en de Modernen, in het Frans Hals Museum.
Wat een verrassing!
Het was punt een al heerlijk om de werken van Hals weer eens te zien. Zijn portretten zijn werkelijk karakters!
Ik wist ook niet, dat hij zo veel navolgers had!
Regentessen van het Oudemannenhuis, Frans Hals, 1664.
Jean Singer Sargent , kopie detail naar Frans Hals, 1880
Edouard Manet, kopie naar Frans Hals, 1872
Frans Hals, ‘Lachende jongen’, circa 1625. © Mauritshuis
Robert Henri, ‘Lachende jongen’, 1910. © Birmingham Museum of Art, Alabama
Robert Henri schilderde in 1910, op bezoek in Haarlem, het jongetje Jopie van Slooten, dat hij op de Grote Markt had ontmoet. Dezelfde olijke blik en glimmende oogjes als 'De lachende jongen' van Hals.
Bij dit schilderij stonden wij allebei te glunderen!
Malle Babbe door Frans Hals: het origineel.
Nagevolgd door Gustav Courbet, 1869.
Manet, portret van Constance Wynne-Roberts, 1869. Van veel schilderijen werd verteld dat de stijl een navolging van Frans Hals was, bijvoorbeeld de snelle penseelstreek.
Deze jongen met waterkruik vond ik leuk, en goed passen bij Frans Hals.
De vrolijke drinker, Frans Hals; biedt de kijker een glas wijn aan. circa 1628-1630.
Aan te raden voor een heerlijke lunch, Haarlem, Schachgelstraat.
'Exhibition teaser' van Aart Taminiau, zoals ook vertoond op de expositie. Hij maakte ook de illustraties doorheen de tentoonstelling.
Aart Taminiau, 1982,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten