zondag 2 december 2018

Assita Kanko, te gast bij Alleen Elvis blijft bestaan, 1 december 2018.

Gorki, met Mia. Op het plaatje Luc de Vos, 1962-2014.
Ik wil schrijven over Assita Kanko, maar maak eerst een omweg via Mia.
De titel van het programma met Thomas Vanderveken heeft me altijd wat verbaasd. Een kleine zoektocht leidde naar dit liedje, waarin de regel Alleen Elvis blijft bestaan voorkomt:

Mia, van Gorki
Toen ik honger had kwam ik naar je toe
Je zei, eten kan je als je de afwas doet
Mensen als jij moeten niet moeilijk doen
Geef ze een kans voor ze stom gaan doen

De middenstand regeert het land
Beter dan ooit tevoren
Mia heeft het licht gezien
Ze zegt, niemand gaat verloren

Voorlopig gaan we nog even door
Op het lichtend pad, het verkeerde spoor
Mensen als ik vind je overal
Op de arbeidsmarkt, in dit tranendal

En sterren komen, sterren gaan
Alleen Elvis blijft bestaan
Mia heeft nooit afgezien
Ze vraagt, kun jij nog dromen?

De middenstand regeert het land
Beter dan ooit tevoren
Mia heeft.....
Aankondiging van de uitzending.
Thomas van der Veken, presentator van Alleen Elvis blijft bestaan.
Ik kijk graag naar dit zaterdagavondprogramma op Canvas. Het is een soort Zomergasten, maar dan echt rustig Belgisch, en veel korter. Wel komen in het gesprek de highlights uit het leven van de gasten naar voren, en worden er een aantal fragmenten van films of tv-programma's getoond, die de keuze zijn van de gast en van de makers van het programma samen.
Of het programma boeiend is, hangt wel erg van de gast af. Zo kon ik zelf weinig interesse opbrengen voor de gast Sophie Dutordoir, een topmanager. Wel interessant vond ik de imam Khalid Benhaddou - die op zijn twaalfde al de koran uit zijn hoofd kende. Ik citeer uit De Groene Amsterdammer:
De Gentse imam Khalid Benhaddou zoekt naar een islam die past in het Westen zonder zijn eigenheid te verliezen. In 2017 werd hij bekroond met de Belgische Prijs voor de Mensenrechten.
Khalid Benhaddou; op zijn eigen website omschrijft hij zich als volgt: 
Belg, Vlaming, Marokkaan en moslim. Het zijn deze kernwoorden die mij omschrijven als persoon en mijn identiteit vorm geven.
Nadenken, analyseren, gerede twijfel en dialoog, vormen een combinatie die mij als persoon typeert. De islam is altijd een onderdeel van mijn leven geweest, een bron van fascinatie en een nalevenswaardig voorbeeld. De kans om de islam te duiden en te beschouwen vanuit de Europese context van vandaag waarin ik zelf leef, is mijn roeping.
Helaas heb ik de hele uitzending niet kunnen zien, en via Uitzending Gemist lukt dat ook niet, vanwege Europese regels. Daarom hier alleen een vermelding. En een NB: Benhaddou wil niet in Nederland debatteren, vanwege het bedroevend lage niveau van de gesprekken hier! Dat is me uit het hart gegrepen.

En dan nu het programma van gisteravond, dat we zeer geboeid hebben zitten bekijken: met de al genoemde Assita Kanko, politica, auteur en activiste. 
Kanko is afkomstig uit Burkina Fasso. Ze spreekt goed Nederlands (ook Frans, Engels, en Afrikaanse talen) en is politica en activiste. Ook zij heeft een eigen website, zie de Assita Kanko-website.
Haar land van herkomst. 
Ze kwam op ons over als een zeer sterke vrouw, die heel veel heeft meegemaakt. Zo is ze op haar vijfde jaar besneden, genitaal verminkt. Ze praatte daar openlijk over, het was pijnlijk om te horen. Ze las als kind enorm veel, meestal 's nachts, omdat ze als meisje de hele dag moest werken, koken, hout halen, afwassen. Toch had ze de tijd om alles te lezen wat ze wilde, en haar vader hielp haar de boeken te krijgen waar ze belangstelling voor had. 

Ze is mooi, sexy, en zelfbewust. 
Ze voelt zich helemaal thuis in België, en is getrouwd met een Belg. Ze heeft een dochtertje van 6. Ze zei behartigenswaardige dingen, zoals: vrouwen moeten stoppen met dingen regelen. Dat houdt ze uiteindelijk vast in hun rol. En: ik wacht niet tot ik mijn plaats krijg, ik neem die in. 
Ze schreef tot nu toe een drietal boeken: 
Parce que tu es une fille, histoire d’une vie excisée (2014)
Bij mijn weten is dit boek niet vertaald. (une vie excisée: een besneden leven.) 
La deuxième moitié - Plaidoyer pour un nouveau féminisme (De tweede helft - Tijd voor een nieuw feminisme) (2015)

Leading Ladies (Leading Ladies - Neem je plaats in aan de top) (2018)
Ik citeer een stukje uit een column van Assita: 
Een nieuwe feministische golf is noodzakelijk. Vrouwen kunnen een pact sluiten en een netwerk activeren waarbij ze andere vrouwen systematisch helpen en zeker niet tegenwerken. Een wereldwijde beweging van vrouwen en meisjes, maar ook van mannen, die opstaan en zich collectief uitspreken tegen mensonwaardige tradities en voor het recht op zelfbeschikking. Breng boegbeelden als Malala, Ayaan Hirsi Ali of Leymah Gbowe bij elkaar. Laat ze brainstormen en de geest komt zeker uit de fles. Laten we beginnen met boegbeelden zoals Shirin Musa, Machteld Zee, Tinneke Beeckman, Alicja Gescinska... Stuk voor stuk vrouwen die, net als moslimfeminist Nahed Selim, weigeren om nog langer te zwijgen wanneer een van hun zusters onrecht wordt aangedaan. Zie deze PDF.
Een kennismaking met een persoon op een programma als dit hangt ook erg af van de chemie tussen journalist en gast. Die was er zéér. Maar het verhaal van Assita Kanko was ook bijzonder ontroerend, én inspirerend. Thomas wenste haar toe dat ze premier van België zou worden. Ha! (Een echt cadeau vond ze dat overigens niet, maar een mooi compliment vond ik het zeker!)
Logo van Polin, opgericht door Kanko. 
Polin is een politieke incubator (iets als: broedmachine, AdW) die partij- en taalgrenzen overschrijdt en vrouwen wil vooruit helpen in de politiek. Een première in België. De bedoeling is om vrouwen bijeen te brengen die willen debuteren of carrière maken in de politiek of die gewoon geïnteresseerd zijn. Daarbij verzorgt Polin trainingen voor leiderschap.

Een mooie tv-avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten