Posters
Ik kan me nog erg goed herinneren dat deze film in 1988 werd uitgebracht, en dat het een sensatie was. 'Glenn Close', 'John Malkovich': ik hoor het de bioscoopstem nog zeggen. Glenn Close kende ik nog helemaal niet, John Malkovich begon toen al tot me door te dringen als een huiveringwekkende, maar geweldig acterende engerd.
Ik weet ook nog, dat ik de film al eens zag zonder hem helemaal goed te begrijpen, en een keer dat me dat wel lukte.
Gepoederd en aangekleed worden door drie vrouwen.
Nu dan voor de derde keer, en opmerkelijk is dat ik hem nu voor de derde keer alleen maar nóg beter ben gaan vinden.
De film is deze zomer uitgezonden in het kader van Canvas Cinema, ik hem hem nog op onze recorder staan.
Naast Close en Malkovich speelt Michelle Pfeiffer een hoofdrol. Ook treden de toen nog onbekende Keanu Reeves op, en Uma Thurman.
Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer.
De film is gebaseerd op een briefroman, van Pierre Choderlos de Laclos, die leefde van 1741 tot 1803.
Deze man is beroemd om zijn illusieloosheid, het beschrijven van de ondeugden van de aristocratie.
Pierre Choderlos de Laclos.
Recente uitgave.
Illustratie uit een uitgave van 1796.
Illustratie bij brief XLIV, door Fragonard.
Hier een jongere uitgave van de auteur.
De film is om allerlei redenen mooi: het verhaal is spannend en belangwekkend, de psychologie speelt een belangrijke rol, en de uiterlijke en innerlijke gebeurtenissen worden buitengewoon goed gespeeld door alle acteurs.Dan is er ook nog eens een geweldige aankleding, decor en kleding. Kortom: alles klopt aan deze film.
Het verhaal gaat over twee ex-geliefden, de Marquise de Merteuil, en de Vicomte de Valmont. Zij zijn ex-geliefden, en vinden niks leuker dan anderen manipuleren en tegen elkaar uitspelen.
Samen konkelen
Daarbij heeft de Marquise de meeste touwtjes in handen. Zoals Valmont aan het eind zegt tegen zijn jongere tegenspeler Danceny: wij zijn allebei haar pionnen.
Uiteraard spelen brieven een voorname rol. Ten slotte is het een briefroman die als basis dient. DE hoofdmoot betreft de brieven tussen Merteuil en Valdemont.
Prachtige foto: de markiezin, iemand om rekening mee te houden!
Valmont doet alles wat Merteuil hem opdraagt, maar hoopt stiekem dat hij uiteindelijk de markiezin weer in zijn bed zal krijgen.
Ultieme doel: de keurige Madame de Tourval in bed krijgen.
Hem overkomt waar hij niet op rekent: hij wordt verliefd op Madame de Tourvel. Hij laat haar op schandalige wijze in de steek - enorm goed gespeeld door allebei - en lijdt dan onder zijn eigen schurkenstreek.
Niet alleen als hij samenzweert is Malkovich eng, hij gaat ook wel zo ver dat hij vrouwen verkracht (of bijna verkracht; hoe dan ook bereikt hij zijn doel, wat hij er ook voor liegen moet.)
De beide 'oude' aristocraten doen niets liever dan jonge, onschuldige mensen tot hun niveau op te leiden. Zo belandt Danceny - die geëngageerd is met de jonge Cecile - naast de markiezin in bed. Maar hij daagt Valmont uit tot een duel als hij inziet dat zijn bruid door Valmont in de val is gelokt.
Duel Danceny en Valmont
Danceny doodt Valmont, Valmont betuigt zijn spijt over het in de steek laten van Madame de Tourval.
De schreeuw van spijt als Valmont gedood blijkt
Hij geeft alle brieven aan Danceny die bewijzen wat voor spel er gespeeld is, en zegt dat hij ze moet verspreiden.
De markiezin wordt gek als ze hoort van de dood van Valmont. Ze wordt bespot in het theater, iedereen weet wat ze gedaan heeft.
In het theater (de opera?); haar blijft niets over.
Ze kan niet anders dan verdwijnen. Een demasqué (letterlijk) is het einde van de film.
Madame de Tourval zal uiteindelijk sterven van verdriet en schaamte.
Als de vicomte
Malkovich (van Kroatische afkomst) als zichzelf, in 2009.
Keanu Reeves
De ontluistering, het demasqué. Slot van de film.
Trailer
Stephen Frears, 1989.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten