donderdag 28 november 2013

Volver - Pedro Almodóvar, 2007

Hoes, met Cruz

Ik vond dit een mooie film, met Penelope Cruz in de hoofdrol. Maar ook twee andere bekende vrouwen spelen een belangrijke rol: Lola Dueñas, die ik al kende van Yo tambien, en Blanca Portillo, die ik al eens had gezien in Los abrazos rotos.

Blanca Portillo
Ik zie hier tot mijn verrassing dat de laatstgenoemde film óók van Almodóvar was, met óók Penelope Cruz in de hoofdrol! Het is maar goed dat ik eens wat opschrijf hier, anders vergeet ik ook echt alles!
Dit artikel geeft een niet zo goede pers van deze film. Maar ik heb er wel van genoten! Het kan waar zijn dat er te weinig diepgang is, het stoorde mij niet.
Volver betekent iets als terugkeer. Het sloeg volgens mij op de terugkeer als geest van de moeder van de hoofdpersoon Raimunda (Cruz). Je blijft dit een poosje geloven, tegen beter weten in. Maar dan blijkt er ooit van een persoonswisseling sprake te zijn geweest. Niet de moeder van Raimunda, maar die van Augustina is bij een brand omgekomen.
Maar terugkeer kan ook slaan op de herhaling van het sexuele misbruik: zowel Raimunda als haar dochter Paula hebben hiermee te maken. Dit wordt pas tegen het einde duidelijk gemaakt.
Er is leuke, macabere humor. Dit laatste zit 'm in het gedoe met het lijk van Raimunda's man. Lekker in een vrieskist gestopt, tenslotte met kist en al begraven bij een boom.
Voor mij was het allemaal prima in balans. Ik heb genoten.
Cruz met o.a. Dueñas (midden) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten