zondag 31 december 2023

Maestro, Bradley Cooper, 2023.

Filmposter.
Bradley Cooper is in deze film over Leonard Bernstein zowel de hoofdrolspeler als de regisseur. Het is knap te zien hoe hij Bernstein zelf speelt in alle leeftijden, dus zowel jong als oud. Echt heel mooi gedaan! Er is een hoop te doen geweest over zijn aangeplakte neus, die zou te groot zijn geweest, en daarmee een antisemitisch signaal hebben afgegeven... Ik heb het zelf totaal niet opgemerkt. 
Het enige wat ik tegen had op de gelijkenis met Bernstein, waren de ogen. Die leken mij van Cooper veel te fel. 
Overigens werd Cooper ondersteund in zijn regie door Martin Scorsese en Steven Spielberg. Het scenario is van Bradley Cooper zelf, en van Josh Singer. 
Hier de acteur en de echte Bernstein naast elkaar. 
Ik ging met hoge verwachtingen naar deze film: Bernstein heeft in mijn leven een grote rol gespeeld. Ik was veertien, toen de film Westside Story speelde. Ik zat op de Mulo, en al mijn vriendinnetjes/klasgenootjes praatten over niets anders dan deze fantastische film. Ik liep, knippend met mijn vingers, keihard I wanna be in America! zingend over straat, iedereen mocht zien dat ik net zo interessant was als de personages in de Westside Story - alleen maar omdat ik de film gezien had, en wist hoe het moest! 
Ik geloof dat ik hem wel drie keer, (of vier) gezien heb...
.....Ik liep, knippend met mijn vingers, me hevig aanstellend over straat.....
Welnu: NIETS over die beroemde compositie (ik hoorde even een stukje bij de overgang van een scene naar een andere). Kijk je trouwens naar Wikipedia, dan zie je de indrukwekkende lijst van composities. Ongelooflijk! Niet voor niets wordt hij door zijn biograaf Burton een muzikaal genie genoemd...
Maar nee: zo biografisch is de film totaal niet. Die geeft maar een klein stukje biografie, namelijk over het huwelijk en het seksleven van Bernstein. Dus de ontmoeting met zijn vrouw, hun samenwerking, huwelijk, kinderen.... En de vele homoseksuele relaties die hij daarnaast had, en hoe die zijn vrouw beïnvloedden. 
De vrouw van Bernstein, Felicia Montealegre, gespeeld door Carey Mulligan. 
Een heel mooie rol.  Zij offert zich voortdurend op, laat liefde winnen. Haar sterfscene is indrukwekkend. Ook daar lijkt de man met zijn ademhaling de boventoon te houden. 
Ontroerd raakte ik toch, door die rol van zijn vrouw. Zij liet hem vrij in al zijn passionele relaties, hoewel ze er onder leed. 

Ik wist trouwens niet dat hij homo- (of was het nou bi-?)seksueel was. 
Cooper/Bernstein dirigeert hier Mahler.
Er wordt een flink stuk getoond van een stuk van Mahler, het Uhrlicht, dat mij lief is. Daarin staat Cooper dus te dirigeren alsof hij Bernstein is. Het komt mij wat overdreven voor, maar ik geloof graag dat hij hem echt nadoet. Het Mahlerstuk is mooi, maar dat is het sowieso. 
Raar vond ik het wel, dat er niks van zijn eigen composities gekozen was.... 

Storend vond ik de voortdurend aanwezige sigaret in zijn mond. Het zal zeker zo geweest zijn dat hij een kettingroker was. Maar ik kan dat nu niet meer de hele tijd aanzien. 
Hij is werkelijk geen moment zonder sigaret...
(Nou ja, als hij dirigeert niet....)
(Overigens is op de foto bovenaan te zien dat Bernstein inderdaad met een sigaret in zijn hoofd zit. Maar toch.)
Kijk nog maar eens....
Hier een foto uit Bernsteins jonge jaren. De neus valt hier wel erg op, als je het eenmaal weet....
Een van de homoseksuele contacten van Bernstein. 
De kinderen van Bernstein hebben trouwens ook meegedacht met de film, en zij waren het eens met de neus. 😉
Zomaar....
.... nog enkele....
....plaatjes.
Trailer
Conclusie: 
Nee, de film zal bij mij niet beklijven. Ik ben maar een heel klein stukje wijzer geworden over de biografie van Bernstein. 
Tja. Andere verwachtingen.....
Jake Gyllenhaal 
Ik las, dat deze favoriete acteur van mij in 2018 de hoofdrol zou gaan spelen in (ook) een biografie van Bernstein, die de titel zou krijgen: The American. De film zou gecomponeerd zijn als een symfonie, in vijf delen, en zou vooral het muzikale genie van Bernstein tot onderwerp hebben. Als basis voor de film zou de biografie van Humphrey Burton dienst doen, met de titel: Leonard Bernstein, uit 2001. De regie zou liggen in handen van Michael Mitnick
Helaas is dat plan een stille dood gestorven, toen Maestro eenmaal een feit was.... 
De biografie van  Humphrey Burton die als basis had moeten dienen. 
Wat jammer dat dit 'm niet geworden is....
Michael Mitnick, geboren 1983. 
Zou de regie hebben genomen.
Ik mag hopen dat die film er alsnog komt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten