Poster
Duitse Poster
Deze film stond nog in onze 'ijzeren voorraad', dat wil zeggen, de opgenomen films die soms maanden op de recorder staan te wachten tot we er een keer aan toe komen. Geen idee wat voor soort film het was, toen we hem aanzetten!Hij was goed, en ondanks dat hij al van 1970 was, had hij nog niet aan kracht ingeboet. Er speelden grootheden in mee, als Alain Delon (als de schurk Corey), Yves Montand (als de alcoholverslaafde ex-politieman + scherpschutter Jansen), en André Bourvil (als commissaris Mattei).
In bed met Louis de Funes, La Grande Vadrouille.
Links André Bourvil, ook weer in La Grande Vadrouille.
Vooral de laatste rol was opmerkelijk voor ons: we kenden André Bourvil alleen als komiek, in déze rol is hij hoogst ernstig, en speelt hij ook voortreffelijk!
Links Yves Montand, aan het stuur Alain Delon, achterin Gian Maria Volonté.
De andere hoofdrollen zijn voor Gian Maria Volonté (de gevangene Vogel), een corrupte bewaker, Rico, een collega-crimineel (André Ekyan) en Santi, een nachtclubeigenaar.De plot was voor ons nogal lastig te volgen, ook omdat we het via Arte keken, in het Duits nagesynchroniseerd dus (met Duitse ondertitels). De film behelst een meester-inbraak in een juwelenzaak, de hele aanloop daartoe, en de fatale afloop. Er zitten heel spannende scenes in, bijvoorbeeld de tocht met de trein die commissaris Mattei met Vogel maakt; de juwelenroof is fantastisch gefilmd, van minuut tot minuut (25 minuten lang spanning!). Het delirium van Jansen is verrassend gefilmd, alsook zijn zelfvertrouwen bij het kapot-schieten van een slot in de juwelenzaak.
In het Duits is de titel Vier im roten Kreis. Opmerkelijk is dat het getal vier in het Franse origineel niet voorkomt. Ik leg de titel uit:
De film begint met een citaat, Melville zegt van Rama Krischna, maar het is in werkelijkheid van hemzelf:
"Siddhartha Gautama,
der Buddha,
zeichnete mit roter Kreide einen Kreis und sagte:
Wenn es vorherbestimmt ist,
dass Menschen einander
wiedersehen sollen,
was auch immer mit ihnen geschieht,
auf welchen Wegen sie auch wandeln,
am gegebenen Tag werden sie einander,
unvermeidlich "im roten Kreis begegnen."
Rama Krischna"
« Çakyamuni le solitaire, dit Sidarta Gautama le sage, dit le Bouddah se saisit d’un morceau de craie rouge, traça un cercle et dit : Quand les hommes, même s’ils s’ignorent, doivent se retrouver un jour, tout peut arriver à chacun d’entre eux, et ils peuvent suivre des chemins divergents ; au jour dit, inexorablement, ils seront réunis dans le cercle rouge. »
Zoals het citaat voorspelt, komen de personen onvermijdelijk bij elkaar in de slotscene, waarbij de criminelen omkomen. Corey, Vogel en Jansen zijn de gangsters, de vierde uit de titel is Mattei: Uiteindelijk treft hij als 'goede' de slechten. Alle vier zijn 'cool'.
De hulpjes van oud-collega crimineel Rico komen verhaal halen. Vogel, duidelijk de hardste van de twee (hij en Corey) schiet ze zonder pardon dood.
Het wordt in de kritieken een prima Melville-film genoemd, met de klassieke elementen van een gangsterfilm. Verraad speelt een rol (bijvoorbeeld Corey's vriendin, die nu bij Rico is; het verraad van Santi, de nachtclubeigenaar en de heler). Verder de thema's schuld en noodlot.
Hier commissaris Mattei, mooie rol van André Bourvil.
De cast geeft de creme de la creme van de Franse filmacteurs van die tijd. Montand, Volonté en Delon, de criminelen, vormen 'ein wahres Trio Infernal. Besser geht´s nicht!'
Corey na zijn vrijlating bij zijn vroegere trawant op bezoek. Zijn vriendin houdt zich verborgen, maar lag bij Corey in bed.
Yves Montand knapt op na zijn delirium.
De commissaris komt aan.
Jean Pierre Melville, Frans-Joodse afkomst; zijn naam is aangenomen, uit bewondering voor Melville, eigenlijk: Grumbach. Stierf in 1973.
Zie voor de karakters in de film en het Boeddha-citaat: Karakters film
Melville was al ziek tijdens de opnames; Bourvil stierf enige maanden na het uitkomen van de film.
Trailer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten