Boekomslag; vertaald uit het Engels.
Auteur A.H. Almaas, pseudoniem van A. Hameed Ali, geboren 1944 te Kuweit.
Op de Happinez-kalender van dit jaar vond ik een spreuk van Almaas, van wie ik nog nooit gehoord had. Mij trof dat deze man twee kennisgebieden in zich verenigde, die mij alle twee aanspraken: de psychologie, en de esoterie.
Engelse editie.
In dit boek stelt Almaas, dat het werken aan je eigen essentie veel verder gaat dan werken aan je persoonlijkheid. Dat laatste is wat de psycho-therapie iemand bieden kan. Essentie is hier bedoeld als het wezen van de mens, wat in je verborgen zit. Werken met therapieën is prima, maar het doet niet meer dan versterken wat je al aan persoonlijkheidskenmerken in je hebt. Het maakt je superego mogelijk wat milder, maar het laat je niet de essentie in jezelf gewaar worden.
Sigmund Freud, in 1926. Grondlegger van de moderne kennis van de psychologie.
Onder en boven: Schema's van de persoonlijkheidsstructuur.
Kernwoord is gewaar-zijn, bewustzijn. Subtiel bewustzijn, subtiele geest, en helder licht. Ook wel aanwezig zijn.
Almaas legt uit, hoe je persoonlijkheidskenmerken allemaal stuk voor stuk over je eigen essentie heen zijn komen te liggen. Een kenmerk als 'hebzucht' bedekt de oorspronkelijke essentie van onbeperktheid.
Welke leegte gaat er onder hebzucht schuil?
Altijd verbonden willen zijn, niet alleen kunnen zijn, bedekt de essentie van 'versmeltende liefde'. Je kunt niet zomaar terug gaan naar die oorspronkelijke staat, die we allemaal hadden toen we geboren werden. We zullen dan de pijn en de angst moeten doorstaan die we voelen als we in conflict raken met onszelf of onze omgeving. Bijvoorbeeld bij die versmeltende liefde kan het dan heel wel gebeuren dat we een leegt in onszelf voelen. Als we dat kunnen doorstaan, dan transformeert die leegte naar een stukje essentie.
De essentie van Versmeltende Liefde is nog intact in de baby-tijd;
de baby voelt zich één met moeder.
Dat werk is nooit af. We moeten op het pad van essentie proberen te blijven. Het is daarbij bijvoorbeeld belangrijk goed ons lichaam te voelen. Almaas geeft als voorbeeld de angst die je kunt voelen voor intimiteit. Je kunt jezelf dan overschreeuwen, maar als je je angst durft te voelen (bijvoorbeeld een samengetrokken buik) en daarvan uit opereert, dan ben je meer jezelf, dichter bij essentie. Het bewustzijn is belangrijk, en bewustzijn van je lichaam is een prima manier.
Elementaire leer van de chakra's
Almaas noemt ook de chakra's. Voor sommige mensen is het de aangewezen weg om via het werken aan de chakra's tot hun eigen essentie te komen. Maar er leiden meer wegen naar Rome.
Essentie komt, als ik Almaas goed begrijp, overeen met wat Plato zei over de Ideeën.
Affiniteit met Plato's Ideeënleer
Het is de Ultieme Vrede, Vreugde, Schoonheid, Liefde... Ga zo maar door. het is bijna onvoorstelbaar om te denken dat dat in je zit. Toch is het goed om op weg te gaan, om tot realisatie van dat Zelf te komen.
Almaas windt er geen doekjes om, dat het niet voor iedereen is weggelegd. Mensen met ernstige stoornissen kunnen het niet bereiken.
Aanwezigheid, een vastberaden kracht, kan plots optreden op momenten dat we dat nodig hebben.
George Gurdjieff, 1866-1949. Grieks-Armeens filosoof, mysticus, componist, schrijver, choreograaf en handelaar.
Gurdjieff is een van de leermeesters van Almaas; Gurdjieff is een van de eersten die schreef over het enneagram. Ook Almaas gebruikt dit enneagram (niet in dit boek). De schrijfster Sandra Maitri past de gedachten van Almaas toe in haar boek De spirituele dimensie van het enneagram. (Ondertitel: negen gezichten van de ziel.) Het enneagram ziet Almaas als een goed hulpmiddel om essentie te bereiken.
Ik hoop later nog over dit boek te schrijven.
Het enneagram.
Sandra Maitri
Almaas grijpt ook terug op de leer van de Soefi's. Hij gebruikt bijvoorbeeld het begrip 'lataif' , dat zoveel als 'waarnemingspunt' betekent. Er zijn er meerdere. Het hart (qalb) is het orgaan dat ware kennis, diepgaande intuïtie, de kennis (ma'rifa) van God en de goddelijke mysteriën voortbrengt. Het is verbonden met de ervaring van compassie.
5 Lataif-points
Dienstbaarheid noemt hij, als 'de nuttige en noodzakelijke bezigheid of handeling die nodig is voor de verwerkelijking en ontwikkeling van essentie, zonder daarbij op de grenzen van zichzelf en anderen te letten.'
Leegte durven ervaren.
Discipline is een andere categorie die verbonden is met werken aan essentie. Lichaamshouding idem.
Leegte is een kernwoord. We moeten eerst leegte leren (durven) ervaren; dan zullen we merken dat leegte getransformeerd wordt naar ruimtelijkheid.
Hindoeïsme en Boeddhisten zijn natuurlijke voorgangers. Almaas noemt de Daila Lama, Muktananda.
Jonge vrouw met een bedachtzame blik, op een fresco uit Pompeii. Tegenwoordig ziet men bewustzijn als activiteit van de hersenen, maar in de Oudheid werd deze link niet gelegd.
Natuurlijk is de diamant-benadering nog van belang: Almaas bedoelt hiermee dat de weg naar zelfrealisatie heel helder en duidelijk is, absoluut niet vaag. Hij gaat via de weg van zelfwaarneming - waarmee niet uitsluitend de gedachtewereld wordt bedoeld) en is een proces van afsterven en wedergeboren worden. het individu moet zichzelf goed bewust maken hoe en wanneer hij zijn essentie verloren is, en hoe hij daar onbewust naar op zoek is blijven gaan. Het Werk is de meest waardevolle onderneming, het gebruikt inzicht en begrip om essentie te bevrijden.
Interview Almaas en Karen Johnson; interessante uitleg over durven ervaren zonder overal in te geloven. Zonder ook ergens naar toe te werken. toestaan te voelen, het leidt je ergens toe. Erg leuk om te horen: het gaat niet alleen om diepte en ellende voelen. Ook daaraan kun je gehecht zijn. Wie weet, ervaar je vreugde, lichtheid, als je durft toe te staan te laten gebeuren wat er gebeurt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten