maandag 21 april 2014

The art of Tommy Cooper - BBC4, 2014

Coopers handelsmerk: de rode fez 
Gisteravond  gekeken op BBC-4 naar een documentaire over Tommy Cooper. De goochelaar-komiek stierf 30 jaar geleden in het harnas. Tijd om eens terug te kijken naar wie hij was.
Ton en ik schoten meteen weer in de lach bij de paar scenes van zijn optreden. Hij was echt grappig! Tons overleden broer Ed was gek op hem, daar moet ik dan direct óók weer aan denken...
Maar behalve grappen maken, onder andere door zijn trucs op een geweldige manier te laten mislukken, kon Cooperhij nog werkelijk goochelen ook, ook dat was nog te zien!
Heel veel wijzer werden we niet over de man. Behalve dat hij erg groot was, en erg grote handen en voeten had; dat hij een drankprobleem had, dat hij deelde met zijn vrouw. (Maar welke? Hij is twee keer getrouwd geweest, ik geloof dat de tweede hem wel had willen helpen af te kicken.)
Verder was hij erg onzeker of hij nou echt wel zo leuk was. Maar dergelijke verhalen hoor je wel vaker van artiesten.
Hij lachte altijd zelf het hardste om zijn grappen. Dat vond ik ook heel aanstekelijk werken.
De titel van de documentaire is wel mooi gekozen: The art of Tommy Cooper. Cooper leek onhandig, in werkelijkheid had hij heel goed over zijn optredens nagedacht. Die onhandigheid, zijn soort grappen, de typische stopwoordjes: het was heel eigen bij hem. Hij was echt uniek!
 
Ik heb hier een paar van zijn grappen gekopieerd van Wikepedia:
  • Ik vroeg een keer aan de dokter: 'Ik heb de afgelopen tijd veel pijn op diverse plekken, wat kan ik daaraan doen?' Dokter: 'Ga niet naar die plekken toe.'
  • Ik ging naar de dokter. Hij zei: 'Wat mankeert u?' Ik zeg: 'Ik heb elke nacht dezelfde droom, elke nacht komen prachtige jonge vrouwen op mij af rennen en ik duw ze steeds weg.' Hij zegt: 'Hoe kan ik u helpen?' Ik zeg: 'Breek mijn armen'
  • Ik was laatst weer bij de dokter. Ik til mijn arm op en ik zeg: 'Dokter, ik heb een verschrikkelijke pijn als ik dit doe.' Waarop hij zegt: 'Nou, doe dat dan niet.'
  • Ik ging een keer naar de dokter. Hij zei: 'gaat u maar even op de bank liggen,' waarop ik vroeg: 'waarom?' Hij zei: 'Ik moet nog vegen.'
  • Mijn vrouw vroeg laatst: 'Vind je het goed als ik mijn haar in een puntje draag? Want voor een heel brood heb ik niet genoeg'
  • Mijn hond beet vorige week een stuk uit mijn knie. De dokter vroeg: "Heb je er iets op gedaan?" Ik zei: "Nee, hij vond hem zo lekker genoeg."
  • Ik was laatst de zolder aan het opruimen met mijn vrouw. Smerig, onder het spinrag, maar ze is goed voor de kinderen.
  • Mijn hond zit in de kleedkamer. Hij is nogal eenkennig: bijt alleen mij.

Cooper is in de zeventiger jaren een tijdlang regelmatig op de Nederlandse televisie te zien geweest; een wekelijks terugkerend feest!
Tenslotte nog een trailer; helaas geen ondertitels.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten