dinsdag 21 november 2017

Mean Dreams, Nathan Morlando, 2016.

Poster
Haha, ik dacht dat ik hier weer een film van Terrence Malic te pakken had. Na Badlands wilde ik wel meer van hem zien...
En nu, nu ik ga zitten bloggen, lees ik, dat dit 'slechts' een 'Terrence Malick-inspired' film is. Met name de afwisseling van plot met mooie natuur roep Badlands in herinnering....
De natuurbeelden zijn erg mooi.
Nu is het niet helemaal mijn schuld: toen ik bij de bibliotheek zocht op Terrence Malick, kreeg ik onder andere deze film....
Nu is deze film ook beslist van een minder kaliber dan Badlands, maar dat had mij nog niet het idee gegeven dat ik naar een andere regisseur zat te kijken. De kritieken logen er evenwel niet om: de film wordt bijvoorbeeld door Rogerebert als veel te voorspelbaar gezien. Zonder enige verrassing, de afloop is 'too obvious'.
Toegegeven.
Het gegeven is als volgt: jongen in eenzaam landschap ontmoet nieuw buurmeisje.
Jongen probeert kennis te maken met Pipa van buurmeisje.
Ze worden meteen verliefd op elkaar, deze Jonas en Casey. Hij helpt vader met timmerwerk, zij is de dochter van een politieman. Hij heeft een rare moeder, haar moeder is dood. Daar zijn wat raadsels rondom, zij wil niet meteen zeggen wanneer zij gestorven is.
Jonas ziet al heel snel dat Casey geslagen wordt door haar vader, en niet zo zuinig ook.
Het is griezelig hoe die vader met zijn dochter omgaat. 
Hij slaat die Wayne Caraway dan, maar wordt vervolgens zelf bijna verzopen in een varkenstrog.
 
Helaas deugt de sherriff ook niet, zodat Jonas er alleen voor staat. 
Jonas ontdekt nog veel meer kwaad van de vader, en steelt een tas vol geld. Samen met Casey vlucht hij. Dat is allemaal best spannend, en dat komt vooral door Bill Paxton, die een enge man neerzet.
Uiteindelijk komt alles goed, ik ga het hier maar niet verklappen.

Ondanks dat het geen Terrence Malick was, en ja, voorspelbaar, hebben wij er toch een lekkere spannende filmavond door gehad.
Het was overigens de laatste filmrol van Bill Paxton. In februari van dit jaar stierf hij, als gevolg van de complicaties bij een hartoperatie.
Bill Paxton
Josh Wiggins speelt Jonas
Nog eens: Paxton
Dit is Nathan Morlando, regisseur
Jonge liefde
Het goede verbeeldend tegenover het kwade.
Sophie Nélisse speelt Casey Caraway
Commentaar van de bieb bij de dvd:
Guy Lodge (variety.com) schrijft dat Morlando's film niet kan tippen aan zijn voorbeeld, 'Badlands' van Terrence Malick en een zwak scenario heeft met prachtige beelden. Ook David Rooney (hollywoodreporter.com) herkent veel uit andere films. Hij vindt het verhaal onwaarschijnlijk, maar toch boeiend, met goede prestaties van de jonge acteurs en prachtige beelden. Zijn conclusie: 'Love on the run without much juice.'.
Terwijl Papa jacht maakt op het stel, verbergen zij zich overal. Het hondje Blaise 'verraadt' hen uiteindelijk: die heeft een chip in het oor. 
Trailer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten