zondag 16 juli 2023

Liefde voor kleur, Singer Museum Expositie 2023.

 
Poster
Jacobus van Looy, 1855-1930
Clematis
(Ik kende Van Looy ook als schrijver.) 
Graafland R.A.A.J.
In het boudoir, 1914
Nog een van Rob Graafland, 1875-1940
Zomerweide
Met speciale aandacht voor de lijst - was vaker zeer de aandacht waard!
(Dit ben ik.)
Ferdinand Hart Nibbrig, Zoutelande, tussen 1910 en 1915,
Kunstenaar: Adriaan Herman Gouwe
Titel:T erug van het land, 1917.
Herman Gouwe, Man en kameel in de woestijn, 1922
Nog een keer: leuke lijst.
Twee werken, boven en onder, ik kan de makers niet meer achterhalen...

Gaston Bonneels, Brieflezende vrouw bij het ontbijt, 1917
Léon de Smet, Moeder en Kind, 1915.
De schilderijen hier hingen in de zaal met het thema 'huiselijk geluk'.  Die spraken mij het meeste aan, ik ben ook nog speciaal naar het museum teruggegaan om nog één keer door deze zaal te lopen. 
Toevallig of niet, de drie vrouwen hier zijn alle drie in het blauw gekleed. 
George Lemmers, Onder observatie, 1913
Rob Graafland, Spelevaren op een zomerdag, 1915.
Het leuke van dit schilderij is, dat ik pas van een afstand af kon zien dat er drie personen in het bootje zaten. Er wordt zódanig met verf gewerkt dat je van dichtbij vooral vegen ziet, de afbeeldingen voegen zich 'in je oog' soms later pas. 
Willem Paerels, Interieur, 1913.
Dit schilderij trof me ook door de wijze van schilderen: als je ervoor staat, zie je goed dat het is samengesteld uit blokjes, rondjes, et cetera. 
Verder viel me op dat het jochie staat, de moeder zit. 
Ton zag weer dat het lijkt of de vrouw op het punt staat op te staan. 
Floris Verster: Donkere pioenen in een aardewerken pot, 1890
Dit schilderij maakt deel uit van de vaste collectie van het Singer. Ik neem hem op 'for old times sake' - sinds ons vorige bezoek alhier. 
(Vlak daarna werd het schilderij van Van Gogh, Pastorietuin, gestolen....)
A Judgment of Reason and Moral, Ge van der Sterren. 
De schilder hield een lezing over zijn werk. Die hebben we overgeslagen, we hebben wel een film gezien over zijn werk. 
Ons troffen vooral de felle kleuren, wij vonden het niet mooi. Mij deed het te veel aan computerwerk denken. 
De 'heilige met het voetbalfluitje'  (mijn benaming, zie boven) vond ik nog wel aardig. 

Na afloop altijd even struinen in de webshop. Niets gekocht, wel gezien dat er een mooie biografie lag van Jan Mankes. 
Mooie titel ook: Jan Mankes, Schilder van Tederheid. 
Schrijver is Remon van Gemeren. 
Uitgave van 2020. 
Om te onthouden.... 
Boven en onder: wij waren nog nooit de Beeldentuin van het Singer ingelopen... Nu kon het, met het mooie weer. Opvallend mooie beplanting.... 


We waren nog niet echt klaar met ons uitje. Nog even Laren in. Een oud adres opzoeken: Hamdorff. Ik heb er als tiener ooit gedanst, met een klasgenoot. Dat oude, vermaarde hotel is in 1979 afgebroken. In 1998 ongeveer is het herbouwd. 
Hamdorff, 1901
Hamdorff, anno nu. 
Poffertjeskraam, Brink, Laren
Hier toch maar niet gegeten, wel in het Brinkhuis. 
Brinkhuis Laren; leuke plek om te lunchen; bevat o.a. de bibliotheek. 
De Brink, Laren.
Historische foto van DEZE SITE.
Op de achtergrond de Sint Jans Basiliek. De kerk hadden we wel even willen bezichtigen, jeugdsentiment in verband met de oude Sint Jansprocessie. We konden naar binnen, maar niet verder dan een kapelletje. 
De Brink ziet er nu anders uit, er is een fontein in het midden.  
Foto van DEZE SITE.
Johanneskerk, Laren. In 1521 gebouwd als RK kerk, sinds de Reformatie in gebruik als protestantse kerk. 
Niet toegankelijk, wel buitengewoon mooi aan de buitenkant, mooier dan de basiliek. 
Na deze korte sight-seeing van Laren móest ik nog even terug naar de expositie in het Singer... Vanwege de eerste zaal: huiselijk geluk. Zie boven. 
Conclusie: hartstikke leuk uitje. Laren kennen we van vroeger, veel jeugdsentiment. 
Na afloop bezoekje aan schoonzus Trudy in Bussum. Haha, fijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten