maandag 16 januari 2023

Inkeer - twee keer, januari 2023

I. 

Pir 

Bezieler van mijn denken, trooster van mijn hart, 
Genezer van mijn geest,
Uw tegenwoordigheid verheft mij
Van de aarde tot de hemel.
Uw woorden stromen als de heilige rivier.
Uw gedachten wellen op als een goddelijke bron.
Uw tedere gevoelens wekken sympathie in mijn hart.
Geliefde leraar, Uw wezen zelf is vergeving.
Uw doordringende blik
Verjaagt de wolken van angst en twijfel.
Alle onwetendheid verdwijnt
In uw lichtende aanwezigheid.
Een nieuwe hoop wordt geboren in mijn hart
Als ik Uw vredige sfeer inadem.
O bezielende Gids
Langs de raadselachtige wegen van het leven,
In U voel ik overvloedige zegen.

(uit: Soefisme, de religie van het hart 
Hazrat Inayat Khan

II.

Vast

Zie hoe geen scherf meer aan een ander past
en hoe ik langs de scherpe randen tast.
Hoor mij tot U, grote genezer klagen:
Eeuwige, aan wie ik twijfel, stel mij vast. 


Hans Werkman
Uit: Stel mij vast, 12 Gedichten van Hans Werkman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten