zaterdag 18 juni 2022

Het Achtste Leven, Nino Haratischwili - 2017 (2021)

 
Boekomslag
Nino Haratischwili 
 geboren in Georgië (Tbilisi), 1983. Theaterregisseuse, toneel- en romanschrijfster. Woont en werkt in Duitsland, Hamburg. 

Ik ben in dit boek tot pagina gekomen, het gaat maar liefst tot pagina 1269!
Pffft....
Ik vind dit boek zonde van mijn tijd. Het geeft een stuk van de geschiedenis, zoals beleefd door de romanfiguren die NH opvoert. Maar ik kan het verhaal eenvoudigweg niet geloven - niet zoals deze schrijfster het vertelt.
Lees ik bij voorbeeld hoe Stasia het volhoudt in een mooi huis, met een dansleraar, in alle comfort... In dezelfde tijd dat Boris Pasternak beschrijft hoe alle huizen van de rijken ingepikt werden en door vele mensen bewoond moesten gaan wonen. Ook, juist de rijken moesten opeens inschikken en het met niks doen! - Dan kan ik niet geloven dat Stasia daaraan ontkomt. 
En dan dat gekke verhaal van Ramas en Christine... Eindelijk beleven ze een liefdesmoment, en op het hoogtepunt gooit hij een brandend zuur in haar gezicht.... Het is al te idioot, hoe wanhopig de omstandigheden ook mochten zijn. 

Ik was wel geboeid door de verschillende motto's die Haratischwili aan de hoofdstukken/paragrafen meegaf: Deze bij voorbeeld: Despoten zijn altijd illusionisten geweest, van Tsjechov, op bladzijde 228. 

De hoofdstukken zijn vernoemd naar de hoofdpersonen van de roman: Stasia, Christine, Kostja, Kitty, Elene, Daria, Nitsa en Brilka. 
Het boek wordt geschreven vanuit het perspectief van Nitsa, de ik-figuur. Zij schrijft het boek voor Brilka, de dochter van haar gestorven zus Christine. 
Nitsa is geboren in 1973 in Tiblisi.  
Een aparte rol is weggelegd voor de chocolade van de vader van Nitsa, een meester-chocolatier. Er zitten geheime ingrediënten in, die meteen ook wat verdacht overkomen, ze lijken wat al te bedwelmend, en uiteindelijk mogelijk gevaarlijk. 
Tiblisi wordt een grottenstad genoemd, dat vond ik dan wel weer boeiend. 
Vardzia, een andere grottenstad. 
Beria en Stalin kwamen in het door mij gelezen stukje op de proppen; Beria vooral als de vrouwen-verslindende moordenaar. Beide mannen afkomstig uit Georgië.

Conclusie: 
De geschiedenis is boeiend genoeg, ik vind die alleen niet authentiek uitgebeeld. Ik lees liever betere boeken - waarachtigere. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten