dinsdag 4 juni 2019

Zhang Yimou, The Shadow, 2018.

Poster
Zhang Yimou, geboren 1950. De naam van deze Chinese regisseur is voor mij alleen al voldoende om deze nieuwe film te gaan bekijken. Eerder zag ik van hem: Het rode korenveld, 1987 (Red Sorghum); Ju dou (1990); Raise the red lantern (1991); The story of Qiu Ju (1992); House of the flying Daggers (2004); Curse of the Golden Flower (2006) en vandaag: The Shadow, (2018).
Wat het eerste opvalt aan deze film is de kleur, of beter: het vrijwel ontbreken ervan. De film is in zwart-wit, in die zin, dat de kleding, het decor, de muziekinstrumenten, de wapens, alles in grijs- zwart- en wittinten zijn. Bloed is rood, dat wel. Maar als om het kleurloze te benadrukken, regent het ook nog eens voortdurend pijpestelen.

Ying-Yang-teken  centraal in de film
De film hoort bij de 'martial-arts' films, dus films over krijgskunst. The house of the flying daggers hoort daarbij.
Voortdurend zien we de tegenstelling zwart-wit, bijvoorbeeld in het Ying-Yang teken (zie ook de poster), dat dienst doet als podium voor gevechten. De hoofdpersonen heten ook respectievelijk Yin en Yang. Ten slotte heet de film Shadow, het donkere element dat niet zonder het lichte kan bestaan.
In de film is The Shadow de vervanger van een commandant van een koninkrijk.
De Shadow met de vrouw van de commandant. Zij strijdt ook. Zij bespeelt ook de citer, wat de Shadow niet kan; de echte commandant kan dat wel. 
De echte commandant is gewond, en kan niet meer werken voor de koning.
De echte commandant. In de film worden hij en de Shadow door één en dezelfde acteur gespeeld. 
The Shadow moet een dubbelganger voor hem zijn. We zien, dat de koning niets merkt - of doet alsof - de Shadow  heeft zelfs één bed met de vrouw van de echte commandant. Alleen trekt hij zich, als alle bedienden weg zijn, terug op een eenzame legerstede.
Zij speelt citer. Eigenlijk samen met haar man. Maar dat kan de Shadow niet.
 En hij moet verbergen dat hij niet musiceren kan.
De Shadow krijgt dezelfde wond toegediend als de echte commandant heeft. Hier zien we hoe zijn 'vrouw' hem verbindt, en medelijden met hem heeft. Ook: hier wel kleur. 
De vrouw van de commandant krijgt het steeds moeilijker, ze is trouw aan haar man, maar gaat steeds meer liefde voelen voor de knappe plaatsvervanger.
De plot is verder te ingewikkeld om na te vertellen, er worden heel veel mensen omgebracht. De zus van de koning wordt buiten haar wil uitgehuwelijkt aan de zoon van de vijand - een prima krijger.
Er is een heel spectaculair stuk krijgskunst, als een heel leger van strijders met stalen parasols het vijandelijk kamp binnendringt, en daar dood en verderf zaait.
Niet minder avontuurlijk is de geheime gang in het paleis, die leidt naar de catacomben waar de commandant - de echte - huist.
De koning en zijn zus op de troon. 
Uiteindelijk sterft bijna iedereen, de koning, zijn zus, haar sparring partner aan wie ze was uitgehuwelijkt, enzovoorts enzovoorts.
De zus van de koning met de dolk waarmee ze haar knappe aanstaande echtgenoot ombrengt.

Dergelijke opnames zijn prachtig. 


Drie foto's van het hoogtepunt van de film: krijgskunst met stalen parasols. 
Aan de basis van de parasolgevechten ligt het vrouwelijke element: de bewegingen zijn vrouwelijk, wiegend. Hier hoe het ontstond. 
Begin van de eindafrekening: de Shadow keert terug en doodt de koning. 
De spelers naast Zhang Yimou
En nog eens de meester zelf. 
Trailer. 
We noemen dit soort films episch: grootse gebeurtenissen. 
De vorm van de film - het zwart-witte - doet sterk denken aan de middeleeuwse chinese inkttekeningen. Hier een paar voorbeelden daarvan:
Rustig luisteren naar de wind in de dennen (vóór 1246) door Ma Lin, hangende rol met gewassen inkt en kleur op zijde.
In vrije tijd gedichten zingen tussen de dennen (ca. 1687) door Shen Zhou.
Magnolia en rechtopstaande steen - gongbi-schildering door Chen Hongshou

Hier ten slotte een opsomming van alle films van Zhang Yimou:
The Great Wall (2016)
Guilai (2014) (Coming home)
Jinling shisan chai (2011) (The flowers of war)
Shanzhashu zhi lian (2010) (Under the Hawthorn Tree)
San qiang pai an jing qi (2009) (A simple noodle story)
Man cheng jin dai huangjin jia (2006) (Curse of the Golden Flower)
Qian li zou dan ji (2005) (Riding Alone for Thousands of Miles)
Shi mian man fu (2004) (House of Flying Daggers)
Yingxiong (2002) (Hero of Jet Li Hero)
Xingfu shiguang (2001) (Happy Times)
Wo de fuqin muqin (1999) (The Road Home)
Yi ge dou bu neng shao (1999) (Not One Less)
You hua haohao shuo (1997) (Keep Cool)
Lumière et compagnie (1995) (Lumière and Company)
Yao a yao yao dao waipo qiao (1995) (Shanghai Triad)
Huozhe (1994) (To Live), verfilming van het gelijknamige boek van Yu Hua
Qiu Ju da guansi (1992) (Qiu Ju Goes to Court of The Story of Qiu Ju)
Da hong denglong gaogao gua (1991) (Raise the Red Lantern) (De rode lantaarn), gebaseerd op een kort verhaal van Su Tong
Ju dou (1990)
Daihao meizhoubao (1989) (Codename Cougar)
Hong gaoliang (1987) (Red Sorghum) (Het rode korenveld).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten