zondag 12 mei 2019

Moord op de moestuin, Nicolien Mizee, 2019.

Boekomslag
Ik houd het kort over dit boek van Nicolien Mizee: ik vond er niets aan. Weer een verhaal met allerlei personages die leuk, maar vooral ingewikkeld doen, en een schrijfster die de hele tijd doet alsof ze erg grappig is. En er zijn heel veel mensen, lezers,  die het daarmee eens zijn, Mizee wordt bijna alleen maar geprezen, en dan met name om haar humor.
Het kon mij niet boeien, ik was blij dat ik het uit had. Het was nergens spannend; de karakters kwamen niet tot leven; bij de moord op Kenny was iedereen alleen maar blij dat hij dood was. Om kort te gaan: ik vond het een mislukte poging eens iets in dit genre te schrijven.
Agatha Christie, 1890-1976.
Ik las, dat Nicolien Mizee gek is op Agatha Christie, en om de zoveel tijd al haar boeken nog eens leest. Zij wilde dit keer eens iets in dit genre schrijven.
Maar Mizees preoccupatie met Agatha Christie blijkt geen garantie voor succes, het resultaat komt niet in de buurt van een werkelijk goede, spannende detective.

Terzijde: bij het zoeken naar het werk van Agatha Christie ik kwam dit boek tegen, van Jared Cade, die schreef over een periode van elf dagen dat Christie weg was, verdwenen leek. Het was na haar scheiding van haar eerste man, Archie. Ze heeft zelf nooit opheldering gegeven over die periode. Cade zocht het uit, en schreef er een integer boek over. Maar familie van Christie wilde het tegenhouden.
Het maakte me nieuwsgierig.
Een boek om nog eens naar op zoek te gaan; stukje biografie van Agatha Christie.
De saffraanpeer; speelt een rol in Moord op de moestuin.
Kabouters: idem.  
Er wordt een schedel gevonden in de bamboe.  
Bamboe. 
Er zitten stukjes kennis in het boek verwerkt over de tuin en de natuur; vandaar die saffraanpeer. De titel Moord op de moestuin is dan ook dubbelzinnig. Maar ook diepzinnigheden over het schrijven; hoofdpersoon Judith is, net als Mizee, docent schrijven. 
Ik vermeld nog maar eens, dat de eerste boeken die ik van haar las, me wél boeiden. 
Ik heb bij dit boek één keer gelachen. 
Nicolien Mizee. 
Vermeldenswaard is nog, dat het boek bij De wereld draait door boek van de maand februari was. Gekozen door het boekverkoperspanel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten