Ecce beatam lucem, Alesandro Striggio, 40-stemmig; ongeveer 9 minuten.
's Ochtends bij het ontbijt luisteren wij graag naar Klara, en onlangs, op 14 december, werden wij door hen op de hoogte gebracht van een bijzonder concert in Muziekcentrum Bijloke, Gent. Daar zou worden uitgevoerd Le concert spirituel, met een nog niet zo lang geleden herontdekt werk van Alessandro Striggio (1536-1592),Het waren o.m. twee werken van hem, respectievelijk 40- en 60-stemmig. Daarbij werd in de Mis elke stem nog een verdubbeld door een instrument, 8 fluiten, 8 violen,8 trombones, een harpsichord en een bas.
Concertzaal Bijloke.
Ik was erdoor getroffen, omdat ik Thomas Tallis ken. Met het Waterlands Kamerkoor in 2015 hebben wi diens 40-stemmige motet Spem in alium heb uitgevoerd.Ik dacht altijd dat Tallis de enige was met zo'n uitgebreid polyfonisch koorwerk.
Maar mijn verwachtingen werden hier nog meer overtroffen: Tallis was met zijn muziekstuk niet eens de eerste! Dat was Striggio, die Tallis zelfs inspireerde met zijn muziekwerken!
Striggio is geboren in Mantua, en verhuisde naar Florence, waar hij werkte aan het hof van de De' Medici.
In deze periode heersten in Florence Cosimo I De' Medici, en Catharina De 'Medici.
Van Striggio zijn geen afbeeldingen overgeleverd.
Striggio werkte ook als componist in München, en was behalve musicus en componist ook diplomaat. In die hoedanigheid reisde hij in 1567 naar Londen, waar hij Tallis ontmoet heeft. Tallis schreef hierná zijn Spem.Striggio schreef verder vooral madrigalen, en vond de madrigal comedy uit: een soort voorloper van de opera, al werd er geen toneel bij gespeeld. Hij werkte ook in Ferrara, dat een centrum van de avant garde was in die tijd.
De 40 en 60-stemmige Mis; hierbij zijn ook instrumenten.
Op de Bijloke-site is de recente uitvoering (van 15 december 2016) nog te beluisteren.
Buitenzijde Bijloke Muziekcentrum.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten