zaterdag 21 juli 2018

A hard day's night, Richard Lester, 1964.

Poster
In de serie Canvas-Cinema was de film A hard Day's Night van The Beatles te zien, uit 1964. Hoewel ik als jong meisje Beatle-fan was, heb ik die film nooit gezien. Nu was ik gewoon nieuwsgierig waarom hij bij Canvas-Cinema was uitgekozen.
Hele jonge mannen. 
In de voorbespreking constateerde men, dat het zulke keurig geklede jongemannen waren. 
Ze werden voortdurend achtervolgd door een schare gillende fans. Zoals ik het me ook herinner.  
Maar wat ik niet wist, is dat de film ook vol zit met Monty Python-achtige grapjes. Ik schoot een paar keer in de lach. Deze dame hoeft niet in de plassen te stappen, omdat Ringo zijn regenjas eroverheen legt. Totdat natuurlijk..... 
Dit is regisseur Richard Lester (1932) op latere leeftijd.
En zo zag hij eruit in 1964. 
De jongens zijn voortdurend aan het hollen, rennen en vliegen. De dynamiek moet vast en zeker van hen afstralen.... 
Én de vrolijkheid.  





Nat leren scheren op een spiegel, haha. 

Ik vond die blije gezichten erg leuk. Ook sommige grappen. Maar eerlijk gezegd verveelde de film me ook. De liedjes zijn al veel te vaak herhaald.  
John in bad, met schuim, haha. 
Links zien we de opa van Paul. Hij is 'the running gag' in A hard day's night. Ik vond er weinig aan. Het was wel weer interessant te lezen dat die speler, Henry Wilford Brambell, bekend was van zijn rol in Steptoe and Son.  
De grappen waren vaak anders van toon dan we toen gewend waren. Al wat brutaler. 


Daar hebben we de dynamiek weer.  

Een extra lange trailer, met o.a. de hitjes Tell me why, A hard day's night, Can't buy me love, If I fell.....
Wat is nog wil aanvullen, is dat je in die tijd (1964) nog helemaal geen videoclips had van je favoriete muziek. Je had dus nergens beeld bij, heel anders dan tegenwoordig. 
Wel gingen er altijd beelden van de Beatles de wereld over met die gillende fans achter zich aan. Maar daarmee had je het ook wel gehad. 

TOEVOEGING OP 25 JULI 2018:
Het beginakkoord (identiek aan het eindakkoord volgens mij) is onder kenners wereldberoemd. Ik wilde daar nog even speciaal aandacht voor vragen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten