dinsdag 14 oktober 2025

The Farewell, Lulu Wang, 2019.

 "Based on an actual lie."

Foto uit The Farewell
Opvallend is dat iedereen treurig kijkt, met uitzondering van Oma NaiNai, die blij, gelukkig lachend, in het midden zit.
Zomaar een heel leuke film, Amerikaans, maar van iemand afkomstig uit de Chinese cultuur.  De botsing tussen die twee culturen ligt dan ook ten grondslag aan het verhaal:
Nadat ze te weten komt dat haar grootmoeder longkanker heeft en terminaal ziek is, reist de Chinees-Amerikaanse Billi naar China om haar voor een laatste keer te zien. 
Hoofdrolspeelster  die Billi vertolkt, 
Awkwafina, geboren 1988
Haar grootmoeder weet van niks en de familie is niet van plan om het haar te vertellen. Onder het mom van een haastig gepland huwelijk van Billi’s neef komt de familie bijeen om zo onopvallend een laatste groet aan de grootmoeder te brengen.
Billi met haar fitte oma
Ze vertrekken uiteindelijk zonder dat iemand haar iets van de waarheid heeft verteld. Bij de aftiteling zien we, dat de grootmoeder zes jaar na dato nog steeds leeft, en van niks weet! 

Wat ik een mooie zin vond, was deze: door de grootmoeder haar diagnose te onthouden, draagt de familie de emotionele lasten van het naderende afscheid. En dus niet de patiënt zelf. 
Deze houding, las ik, hoort bij het collectivisme: dat is een fundamentele waarde in de Chinese cultuur, waarbij de belangen van de groep, zoals de familie of de gemeenschap, voorrang hebben boven die van het individu. Dit uit zich in sterke familiebanden, eerbied voor ouderen, wederzijdse afhankelijkheid, en een focus op plicht en sociale harmonie. 
Terzijde: historisch gezien was het collectivisme ook zichtbaar in de collectivisering van landbouw door middel van volkscommunes. Dit speelt in de film geen rol. 

Toch mooi, op dit emotionele vlak vind ik dit een heel mooie waarde!

Intussen worstel je als kijker ook voortdurend met het dilemma van de hoofdpersoon, de veramerikaanste Billi, die een bijzondere band heeft met haar oma. Als 'westerlinge' denkt zij eigenlijk wel dat haar oma de waarheid moet kennen. Toch houdt zij de waarheid voor zich, met alle pijn en moeite die het haar kost!
Verrassende film!
Lulu Wang, de regisseur, geboren in 1983 in Beijing; thans woonachtig in Amerika.
Lulu Wang, de schrijfster, geboren in 1960, en woonachtig in Amsterdam; bekende titel: Het Lelietheater. 
Overigens was ik door de naam van de regisseur wel even op het verkeerde been gezet: Lulu Wang ken ik immers ook als schrijfster. Maar de schrijfster is geboren in 1960, en woonachtig in Amsterdam. De Lulu Wang, regisseur en scenarioschrijfster is geboren in 1983, en is Chinees-Amerikaans.
Trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten